Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
I. Thomas and ~`. ~t~at~ieeki, Tiee Potish Peasant in Europa and America, . Chicago 1918, s. 1832 (za P. AtteBiB~der, op. eit:~ a. SO). i Z Skorny, Metody badet~ i-doitgka psycholopf~a, Wrocław I9~4, s. Ig# i past. ~ pff. J. Smesepańsii, Dis bioQ~pńieEhe Metieode. W: 8. i~~ig. Fiersg. Ho~h elreit Sodoiforschu~r~p. Stuttgart 1987, s. 587, (zs W. G~Eh, op: aft., s.`~. I ~,"~"""~~"~,~,~".~.-"."~",..,"~.m."..~"~,.,.~..".", ,*.4~""""",~",.....,R""., ........ .......... . nej przez dorosłych za~ niezbądną dła d~ieeka': w talonym wilku bez względu na jego warunki osobiste" I". ~na:pvstanowi analiza do.* , kument~w również ~a!' pedagogicxhyeh l4aclarfia~ad~wivv~y~h i', Analizą dokumentów maże ~mf~c także w ie y cy dydaktYczno-wychovv~awczej nauna~cieli' i okazywanych przez ~iicb akre~ionych tendencji do'zawyżania lub zaniżania stopni sz~rl~y~; :przejawiania damokratycznej lub autokratycznej pcsiawy wt~c uóznlóur; stawiania in visymaga~5 l~owyże j lub ponfże j pozionnu ich rea3n~Cch miwości:-hak na 13'kład o czymś zgóła iuanym świadczy zamesta dwójka pod wypracawa» . niem, które zostało przekreślone o~1 gury ~c~ dołu czerwo~ kreską, niż "drobńe ni~ios%ateczne" jako w3mk stanie poprawionych hłędów przez nauczyciela i pełen życzliwości dr~pisek ' do nfeudane j pracy klasowej: 1~m razerir-nie powiodłn::ci się...'$. i PTiewątpliwym miernikiem różnych właściwości p~chicznych i moto Tycznych jest analiza dokumentów ~le~Cyth do dżfeci i młodzieży upośledzone jpod okna§lonyrn wżgi~dern. l~a' przykład analiza rysuukórov dzieci głuchych może w pev~mym przyhajniej sio~tiu informcc~wać a ty~n, jak ' dalece ro2wineła sil u nich zdolnośc Xiost~ia wzrokowego wesz z jednoczesną, utratą biegłości w procesie mavvy. ~ przypadku zaś dzid kalekich analiza taka umożliwia pt~znanfe sposobu, w jaki one widzą 3 wy• obrażają siebie. Rysunki natomiast dzieci umy~mwo apóźnionycH uzupeł- 4 L niają -- w wyniku ich analizy -- rozulłaty badań, ckskcmane-wobec nich ża pomocą innych technik badawczych. Ponadto . analiza rysunków dxiedi i młodzimy -- bez względu na rodna j ich upośledzenia -~-~ .stanowi ez~tg punkt wyjśccia dla poaaawania ich trosk, potrzeb, lęków it nadziei. Pod~abnie rówmeź takie wytwory działania; jak prace kon$trt~keyjiie lub wy ~' I pracawar~a ` ogą przyezzynić sic niemało do razpożnania wiciu cech psp= chomt~oryeznych ' pomnianych v~yrej dxieei i młodzieży, ro tym równica , ich deficytów rozwojowych; . j~ a~;~`~ braki w funkcjonowaxriu analizatorów słuchowych lub ywarakowych, a także nierzadko p~cesów k~~jnYch "~ W związku z powyższym warto wspomrrieć je~e o tym, że analiza zeszyt~tw lab próbek pisana może ułatwić wykrycie różaego rodzaju trud nożeit s~ pisaniu; przejawiające się w ilości i jako§ci pope~nianych błed~w tub w g3eznej postaci pisma ". Analiza taka może również umożliwió i : -:.~..,.r r N. Fist~Tłgfewicz, Nieznofni chłapcyy. Tppr Piadye~o~iat PsYeh~e7 w dst~e sxlc~t~te~, Warszawa 188, s. iV. ~i por: T. Wujek, w~kurzystanie dokumeatóaO, op~ cit., s. tli - E:7. ~ N. Han-iigfewicz, i~Tfezr~i chłopcy, op. cit, : d0. la H. Suhrweier, Beur~e~lsa~ peaehćdipter Kżnder, l~ il76, s. 85. ia H. Nartowska, Metody cwane m bada~s dzieci pode7rzdh o a~ó~~rra~iia E *ozwoju psllchoruchotrego: w: Materiaią ao ,we~ecseris psy~da, ~r~a stom zi;~ op. cii, $. 461. 234 _ . dosta~czenie,pe,~~nyclana temat rozwoju mowy i myślenia u dzieci _- i młodzieży ta. ° Poza mim ~' zakresem problemów, jakie ą byó przediote~ gna- lizy dokumentów, zd~.raa się . :- iż p o x w a 1 a e n a n a p o d e j rn o- w.anie zagadnień; które trudno paddaó lxadarivom przy zastosowaniu Winnych mefod lub technik- ba- d a w c z y c h. Dotypzy to zwłaszcza stosunku do ~ Pr, który przejawić się może w staranności, do~ł~adna§ci, z~ręcxności,-~ste~yozi zaroi- łowaniu do porządku oraz ~v ~p~ohie działań, które są ~rzeciwwstawne do ~_ wy~rnienfon~rch poprzednio ~eeh. Z pomocą analizy de3tumentów można niekiedy t~ żbadać bardzięj ~szeehstronne --- zliż psy użyciu pozasta- ~. łych- sposobóv~r badań = niektóre przynajmniej. ~dolnaści, w tyczy sz~ze- gólnie xdalności, : graficzne; spostrzegawcaośó i wystb~a~nię przestrzenną. _ Podstawą dla takiej analizy- ą Pxzede wszystkim grace kónstrukcyjne i rysunki ~e. Ze wspomnianego powyże j powodu $tosav~raó ją moina takźe a wówczas; gdy bada~Ge danegcz problemu ińn~mi ~eehnikami badawczymi a je się żupełrtie nieekonomiczne lub tylko czę~iowp możliwe. j - ~ Analiza ;dokumentów _ jednak p o n2 a g a p r z e d e w s z~ y s t k i m w uzugełr~ianiu_ materiału badawczego, uzyskanevgo ° za p(c)m@cą inngch metod i technik badawćzych