Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Wprawdzie żadnego ze znanych projektów nie można utożsami z załogowymi torpedami, ale wymieniony okres czasu był wystarczająco długi opracowania udanej konstrukcji i przeprowadzenia testów sprawdzających. Na czteromiesięczny przedział — od apelu z 6 maja do 1 września — pozwalał * „Przegląd Morski". 1937, nr 100. s. 596. •* Potyraia A. — Ścigacze, „Przegląd Morski' 1938, nr 109. s. 271. przemysł zbrojeniowy) — 7 października 1938 roku zakomunikowałem, ze niezależnie od prac nad zdalnym kierowaniem łodzią motorową, demonstrowanym władzom wojskowym w rejonie Modlina — rozpoczęto już studia i prace Modelowe nad systemami telekomunikacyjnymi, przewidzianymi do kierownia tybkimi obiektami, np. torpedami lub samolotami"*. Brak decydujących suk- esow w tych badaniach mógł zrodzić pomysł zastosowania ślizgaczy lub innych ^drobnoustrojów" jako szturmowych łodzi wybuchowych, prowadzonych niemal Jo końca przez marynarza ochotnika. Stąd niedaleko już do małej motorówki podwieszoną torpedą. Groszkowski J. — Ściśle tajne, a jednak......Przekrój". 1985, nr 21. s. 10-11. >n SAMOTNI WOJOWNICY NIE ZAPISANA KARTA WRZEŚNIA 21 Większość relacji opisuje konstrukcje oryginalne - nie dające się łącz i funkcyjnych Ćwiczenia praktyczne organ.zowano z zachowaniem najw,ększej z klasycznymi torpedami. Są one jednak z reguły mało wiarygodne, jeżeli cho< ostrożności, jakby chodziło o mityczne promienie śmierci. W strzelaniu prze-o właściwości nawigacyjne, wypornościowe i ogólne - techniczno-bojow szkolono tysiące ludzi stosując precyzyjnie zaplanowaną akcję dezinformacyjną, Przykładowo: w zwykłej torpedzie z tamtych lat, ciężar ładunku bojowego stano* polegającą mm. na rozsiewaniu plotek, .z są to zwykłe karabiny fabrykowane na od jednej czwartej do jednej szóstej całkowitej masy pocisku. W wypadku pa, zamówienie Urugwaju-stąd. sfałszowany symbol Ur. Ofiarą tych długotrwałych Kamińskiego cała torpeda musiałaby ważyć 800-1200 kg, a nie 420 kg. Nie trzel i pracochłonnych zabiegów padły me tylko obce agentury, ale i częsc własnej kadry chyba dodawać, że w używanych „żywych torpedach" wspomniana relacja bj dowódczej. . u, A- A ¦ jeszcze bardziej niekorzystna dla ładunku wybuchowego, ze względu na dobudów Przedstawione fakty iw wypadku „żywych torped nasuwają poważne podejrzewanie nieodzownych pilotowi elementów wyposażenia -- kabiny z osłon nie zakrojonej na szeroką skalę mistyfikacji, sięgającej po preparowanie dowodów. siedziska, aparatów tlenowych etc. Mogło to nastąpić przez „podłączenie się" do agitacji Ilustrowanego Kuryera . , . ,. . .___¦ •,„„„|ai1, „„„.„a i„h»-,nn Codziennego, niezależnie od tego czy torpedy zamierzano produkować. Logicznym Ahstrahuacod wiarygodności przytaczanych opisów należy przyjąć, ze oazow «-" . , • . • i i. i u i ¦ u ¦ -. ftosuaimjijcuuy.m^uu v , } r-_____'*i ŁLiMm w, celem takiego działania byłoby maskowanie własnych zamierzeń i sił oraz ne na nich konstrukcje mogły byc zbudowane przez przemysł krajowy W , ceic' s j 3 , wchodziły stocznie morskie i rzeczne oraz spora już grupa przedsiębiors odstraszanie przcciwniM. .. wcnouziy su»suk. u>w» „;„i,,Ar.«.ł, -, ni<-h nnrumnu™* I tak, podpierając się kulami zastrzeżeń, dochodzimy do końcowych konkluzji, wvknnuiacvch zamówienia na rzecz floty. W niektórych z nich opracowywa ¦¦ r ,-.¦¦., ¦, "i , • • , , , . wyKonującyt-n ^uiiuwicuia »a ¦> _,„t,,.,j C^Ah,^, nkr*i*ai nr*-™ maiąc rownoczesme nadzieję, ze odnajdą się jeszcze ludzie i dokumenty, które snrzet nowatorski i eksperymentalny, iak na przykład kadniby okrętów rzeczny u,aJ* ...-';. V ¦ • spizci uuw<łiyi»> "^ } j\j r j ____ J,«»«».A™ir; iiiTOan nozwo ą epiej oświetlić ten tajemniczy epizod września. 7P sionów ekkich oryeinane rodzaie napędów głównych, motorowki-suzgac i"' ,,.,••• ¦¦ „ , - . .