Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
in. reklama, opakowanie, strategia cenowa) podejmowanych przez producenta i mających na celu „zawładnięcie umysłem konsumenta" (Trout i Reis, 1981; Trout i Rivkin, 2001). Konsekwencją pozycjonowania (obok innych oddziaływań marketingowych) jest wizerunek marki, czyli obraz marki w świadomości konsumenta (de Chernatony, 2003; Falkowski i Tyszka, 2001; Kall, 2001). Z punktu widzenia rozważań będących tematem tej książki interesujące jest bliższe przyjrzenie się specyfice wizerunku marki, ponieważ jest to rodzaj postawy wobec produktu, zawierającej wiele w różnym stopniu zwerbalizowanych i uświadamianych opinii, jak i nieuświadamianych emocjonalnych nastawień wobec marki (rycina 2.1). Myśląc o różnych markach, konsument posiada złożony system wiedzy oparty na licznych przekonaniach powiązanych z tymi markami, które się odnoszą zarówno do cech samego produktu (np. informacja 0 wielkości samochodu, mocy silnika), jak i cech wizerunkowych (np. Volvo -bezpieczeństwo, Jaguar - prestiż, Land Rover - indywidualizm i niezależność, Fiat - dostępność). Obok tych zwerbalizowanych i uświadamianych opinii powiązanych z marką konsument ma również wiele nieuświadamianych emocji 1 przekonań, z których nie zdaje sobie sprawy, a które mogą wpływać na jego decyzje o wyborze produktu. Jako że ten obszar wizerunku marki jest nieuświa-damiany, nie można go poznać, stosując tradycyjne metody badania, na przykład kwestionariuszowe lub zadawane wprost pytania w wywiadzie. Aby poznać ukryte obszary postaw wobec marek, w badaniach marketingowych stosuje się metody pośrednie, wychodzące poza wyrażane wprost deklaracje, jak na przykład techniki projekcyjne (personifikacja, animalizacja, brand party, Hussey i Duncombe, 1999; Maison, 1998a; Branthwaite i Lunn, 1985; Greenbaum, 1993). Postawa wobec marki, a zwłaszcza jej ukryte wymiary mają ogromne znaczenie, gdyż mogą wpływać na wybory i zachowania konsumenta. Właśnie to, co utajone i nieuświadamiane w wizerunku marki, często powoduje, że konsument - wbrew podkreślanym w reklamie, zachęcającym informacjom na temat produktu - nie interesuje się nim lub wręcz go odrzuca. Producenci 44 UTAJONE POSTAWY KONSUMENCKIE Postawa jawna cechy fizyczne produktu s 1—> cechy funkcjonalne uświadamiane przekonania nieuświadamiane Postawa przekonania utajona nieuświadamiane nastawienie emocjonalne RYCINA 2.1 Utajone i jawne podstawy wizerunku marki zastanawiają się, dlaczego pomimo obiektywnej wyższości jednego produktu nad drugim, wręcz wbrew logice, konsumenci wybierają niekiedy produkt gorszy. Często konsument nie wie, jaki produkt wybrać: A czy B, i nie widzi różnicy między tymi markami, aż w końcu, jak mu się wydaje, losowo sięga po jedną z marek. Wyjaśnieniem takich sytuacji mogą być właśnie utajone postawy konsumenta wobec marek i produktów, które w sposób niekontrolowany i nieuświadamiany mają wpływ na jego wybory. Interesującym przykładem z polskiego rynku jest historia marki kawy Pedros (Witkowska, 2000). Kawa ta, przy stosunkowo wysokiej znajomości marki (spontaniczna1 - 32%, wspomagana - 63%; dane z roku 1998), miała niewielki udział w rynku - 7%. Uzasadnieniem niekupowania tej kawy wskazywanym przez konsumentów w badaniu sondażowym była jej nie najlepsza jakość i zły smak, określany często jako „za mocny", „zbyt gorzki". W kolejnych badaniach, eksperymentalnym i jakościowym, sprawdzono, czy rzeczywiście problemem jest zły smak kawy Pedros, czy może raczej negatywny wizerunek marki. Najpierw przeprowadzono test produktu w wersji „ślepej" (bez znajomości marki) 1 W badaniach marketingowych podstawowym pomiarem marki jest tak zwana spontaniczna i wspomagana znajomość marki. Wskaźnik spontanicznej znajomości marki uzyskuje się, zadając badanym pytanie otwarte o to, jakie marki w danej kategorii produktu znają (odwołuje się to do psychologicznego procesu przypominania), natomiast wskaźnik wspomaganej znajomości marki jest deklaracją, które marki ze wskazanej listy są znane respondentowi (odpowiada to procesowi rozpoznawania). UTAJONE POSTAWY KONSUMENCKIE 45 i w wersji ze znajomością testowanej marki kawy. Porównanie ocen tej samej kawy testowanej w dwóch warunkach ukazało istotne statystycznie różnice w ocenie jej smaku. Kawa testowana w grupie, która widziała etykietę, została oceniona jako mocniejsza, kwaśniejsza, bardziej gorzka i o bardziej intensywnym kolorze. Wynik ten wyraźnie pokazuje, że znajomość marki wpływała na ocenę produktu, co z kolei sugeruje nieuświadamianą postawę konsumentów wobec tej marki. W kolejnym badaniu, o charakterze jakościowym (zogniskowane wywiady grupowe) z zastosowaniem techniki projekcyjnej personifikacji marki, polegającej na wyobrażeniu sobie marki jako osoby, zbadano wizerunek marki kawy Pedros na tle konkurencji. Marka Pedros była wyobrażana jako silny, dobrze zbudowany mężczyzna o gorącym temperamencie, typ macho. Jego zachowanie charakteryzował luz i brak poczucia odpowiedzialności, a jego wygląd był niedbały i niechlujny (Maison, 2001; Falkowski i Tyszka, 2000; Witkowska, 2000). Takie wyobrażenie marki jako osoby sugeruje negatywną utajoną postawę wobec marki, która prawdopodobnie - na poziomie nieświadomym - zniechęcała konsumenta do kupowania i picia tej kawy, co zostało „zracjonalizowane" przez przypisanie negatywnych cech produktowi (za mocna, za gorzka). Dzięki temu konsument miał „racjonalne" wytłumaczenie swojej niechęci i uzasadnienie wyboru innej marki kawy. 2.2.3. Reklama i jej znaczenie w wyborze produktów Podobnie jak konsumenci w niewielkim stopniu zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo marki wpływają na ich wybory, również nie zdają sobie sprawy, w jak dużym stopniu reklama wpływa na podejmowanie decyzji. W badaniach fokusowych jednym z częściej pojawiających się stwierdzeń w reakcji na reklamę jest: „Na mnie reklama nie działa" lub „Ja nie kupuję pod wpływem reklamy"