Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku wydania regulaminu pracy, to informuje pracownika o niektórych sprawach objętych jego treścią (art. 29 § 3 KP; por. też Nb. 78). Treść regulaminu ustala pracodawca: 1) w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową 2) samodzielnie, jeżeli: a) u danego pracodawcy nie działa związek zawodowy, b) organizacje związkowe nie przedstawią uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni (art. 30 ust. 5 ZwZawU), c) w ustalonym terminie nie doszło do uzgodnienia treści regulaminu ze związkami zawodowymi (art. 1042 § 2). Nb. 49 § 4. Źródła prawa pracy 37 Kodeks pracy przewiduje, że regulamin pracy „wchodzi w życie dopiero po „pływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób nrzyjęty u danego pracodawcy". Niezależnie od tego, regulamin pracy powinien być podany do wiadomości każdego przyjętego do pracy pracownika przed jego przystąpieniem do wykonywania pracy. Nie wystarczy więc sama możliwość dowiedzenia się o treści regulaminu. Regulaminy pracy nie korzystają- w przeciwieństwie do aktów zawierających normy prawne powszechnie obowiązujące - z domniemania, że normy w nich ustanowione są znane zainteresowanym obywatelom. Pracodawca nie może więc powoływać się na zasadę ignorantia iuris nocet w przypadku, gdy regulamin nie został podany do wiadomości pracowników. 2. Regulamin wynagradzania Jeżeli u danego pracodawcy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy, to okres- 50 lenie warunków, jakim muszą odpowiadać umowy o pracę w zakresie wynagrodzenia (lub inne akty prawne, na podstawie których powstaje stosunek pracy), następuje w regulaminie wynagradzania (art. II2). Może on również określać inne świadczenia związane z pracą. Obowiązek wydania regulaminu wynagradzania ciąży na pracodawcy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników. Treść regulaminu ustala pracodawca: 1) w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową 2) samodzielnie, jeżeli: a) u danego pracodawcy nie działa związek zawodowy (art. 772 § 4 a con-trario), b) organizacje związkowe nie przedstawią uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni (art. 30 ust. 5 ZwZawU). Regulamin wynagradzania ma podobny charakter prawny jak układ zbiorowy pracy, a w szczególności jego korzystniejsze postanowienia zastępują odpowiednie postanowienia umowy o pracę, a mniej korzystne są wprowadzane w drodze wypowiedzenia umowy o pracę lub porozumienia stron (art. 772 § 5 w zw. z art. 24\" KP). Nie obejmuje on pracowników zarządzających. Regulaminy wynagrodzenia nie są wydawane dla pracowników sfery budżetowej, których warunki wynagradzania - w razie braku układu - określają rozporządzenia ministra właściwego do spraw pracy. 3- Statut Ostatnim rodzajem aktów wewnątrzzakładowych, normujących m.in. sto- 51 sunki pracy w konkretnych zakładach, są statuty zakładowe. Są to akty samorządnych jednostek organizacyjnych: Nb. 50-51 38 Rozdział I. Ogólne wiadomości o prawie pracy 1) spółdzielni działających na podstawie Prawa spółdzielczego z 16.9.1982 r., 2) szkół wyższych, do których stosuje się ustawę z 27.7.2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Ad 1) W spółdzielczości źródłem prawa pracy są statuty spółdzielni pracy, które konkretyzują prawa i obowiązki stron w spółdzielczych stosunkach pracy. Statuty spółdzielcze nie są jedynie umowami wiążącymi spółdzielnię i jej członków. Zarejestrowany w przepisanym trybie statut odgrywa taką samą rolę, jak akt zawierający przepisy wykonawcze do obowiązujących ustaw. Postanowienia statutowe stanowią dla spółdzielni i jej członków źródło prawa w tym znaczeniu, że wynikają z nich pewne powinności, których odpowiednikiem są stosowne uprawnienia drugiej strony. Postanowienia te nie mają zastosowania przed przepisami Kodeksu pracy (i innymi przepisami prawa pracy), chyba że są dla członków spółdzielni pozostających w spółdzielczych stosunkach pracy bardziej korzystne. Postanowienia statutowe obowiązują w stosunkach między spółdzielniami a członkami (a także w stosunkach między członkami). Ad 2) Statuty szkół wyższych podpadają pod pojęcie statutów zakładowych w rozumieniu nauki prawa administracyjnego. Obok postanowień określających pozycję prawną szkoły, jej strukturę i wewnętrzne funkcjonowanie zawierają postanowienia dotyczące niektórych praw i obowiązków stron stosunku pracy w szkolnictwie wyższym oraz trybu postępowania w sprawach pracowniczych wymienionych w ustawie. XII. Umowy międzynarodowe Literatura: J. Bialocerkiewicz, Wpływ Międzynarodowej Organizacji Pracy na ujednolicenie prawa pracy, Toruń 1981; Z.. Florek, Wpływ konwencji i zaleceń MOP na prawo polskie, [w:] Polskie prawo pracy i zbiorowe stosunki pracy w okresie transformacji, red. M. Seweryński, Warszawa 1995; tenże, Znaczenie umów międzynarodowych w prawie pracy, PiP 2002, z 2; L. Florek, M. Seweryński, Międzynarodowe prawo pracy, Warszawa 1988; A. M. Świątkowski, Karta Praw Społecznych Rady Europy, Warszawa 2006; H. Wierzbińska, Międzynarodowa Organizacja Pracy i Rada Europy w aspekcie polskiego prawa pracy i polityki społecznej, red. A. Świątkowski, Kraków 1996; T. Zieliński, Konsekwencje ratyfikacji Europejskiej Karty Społecznej dla polskiego systemu prawnego, [w:] Obywatel -jego wolności i prawa, Warszawa 1998. 52 Z mocy art