They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Przy udziale jednego mężczyzny w kręgu może się zebrać dwadzieścia sześć kobiet. Dzięki dwóm mężczyznom ich liczba wzrasta do trzydziestu czterech, i tak dalej, dopóki nie zostanie osiągnięta granica sześciu mężczyzn i sześćdziesięciu sześciu kobiet. Zdarzają się połączenia, w których te proporcje są zachwiane; bierze w nich udział więcej mężczyzn a za to mniej kobiet, ale wyjąwszy połączenie jednego mężczyzny z jedną kobietą, w kręgu musi być zawsze o co najmniej jedną kobietę więcej niż mężczyzn. W większości kręgów połączenie może kontrolować zarówno mężczyzna jak i kobieta, ale to mężczyzna musi kontrolować krąg złożony z siedemdziesięciu dwóch osób, a także kręgi mieszane, w których bierze udział mniej niż trzynaście osób. Mimo iż mężczyżni są zasadniczo silniejsi we władaniu Jedyną Mocą, jednak najsilniejsze kręgi to takie, w których liczba mężczyzn i kobiet jest mniej więcej równa. Patry również: Aes Sedai. Łza: Kraj położony nad Morzem Burz, a także stolica tego kraju, wielki port. Na sztandarze Łzy widnieją trzy białe półksiężyce na polu w połowie czerwonym, a połowie złotym. Patrz również: Kamień Łzy. Manetheren (mann-EHTH-ehr-ehn): Jeden z Dziesięciu Krajów, które utworzyły Drugie Przymierze, a także stolica tego kraju. Zarówno miasto, jak i kraj zostały całkowicie zniszczone podczas Wojen z Trollokami. Godłem Manetheren był Czerwony Orzeł w locie. Patrz również: Wojny z Trollokami. Mayene (may-EHN): Miasto-państwo nad Morzem Burt terytorialnie i historycznie zawsze zależne od Łzy. Obecnie władcą Mayene jest "Pierwsza z Mayene"; przedtem władał nim zawsze Pierwszy Lord albo Pierwsza Lady. Pierwsi utrzymują, iż są potomkami Artura Hawkwinga. Tytuł Drugiego bądź Drugiej, niegdyś dzieriony przez pojedynczego lorda lub lady, w ciągu ostatnich czterystu lat bywał niekiedy dzielony nawet przez dziewięć osób. Godłem Mayene jest złoty jastrząb w locie na niebieskim tle. Mazrim Taim (MAHZ-rihm tah-EEM): Fałszywy Smok, który wszczął zamieszki w Saldaei; ostatecznie pokonany i pojmany do niewoli. Nie tylko zdolny przenosić, ale również dysponujący znaczną siłą. Patrz również: Fałszywy Smok. Mądra: Wśród Aielów Mądre są kobietami wybranymi przez inne Mądre i wyuczonymi w leczeniu, stosowaniu ziół, itp., mniej więcej tak jak Wiedzące. Cieszą się wielkim autorytetem, ale również spoczywa na nich znaczna odpowiedzialność; ich wpływ na wodzów klanów i szczepów jest niemały, chociaż mężczyżni często oskarżają je o wtrącanie się w nie swoje sprawy. Sporo Mądrych potraci przenosić, z mniejszym lub większym skutkiem; wyszukują wszystkie kobiety Aielów, które urodziły się z iskrą i większość takich, które mogą się uczyć przenoszenia. Obyczaj zakazuje Aielom mówić o tym, że Mądre potrafią przenosić. Również zgodnie z obyczajem Mądre unikają wszelkich kontak-tów z Aes Sedai, jeszcze bardziej niż pozostali Aielowie. Mądre stoją ponad wszelkimi waśniami krwi i bitwami; zgodnie z nakazami ji'e'toh nie wolno im zadać żadnej krzywdy fizycznej ani też przeszkodzić w jakichkolwiek działaniach. Udział Mądrej w walce byłby niewiarygodnym naruszeniem tradycji i obyczaju. Wśród żyjących obecnie trzy Mądre są wędrującymi po snach, obdarzonymi umiejętnością wchodzenia do Tel'aran'rhiod oraz, między innymi, przemawiania do innych ludzi w ich snach. Patrz również: Tel'aran'rhiod; Wędrująca po snach. Melaine (meh-LAYN): Mądra ze szczepu Jhirad, Goshien Aiel. Wędrująca po snach. Umiarkowanie silna we władaniu Jedyną Mocą. Żona Baela, wodza klanu Goshien. Siostra-żona Dorhindy, pani dachu Siedziby Dymiących Źródeł. Patrz również: Wędrująca po snach. miary odległości: 10 cali = 3 dłonie = 1 stopa; 3 stopy = 1 krok; 2 kroki = 1 piędź; 1000 piędzi = 1 mila; 4 mile = 1 liga. miary wag: 10 uncji = 1 funt; 10 funtów = 1 kamień; 10 kamieni = 1 cetnar; 10 cetnarów = 1 tona. Moiraine Damodred (mwah-rain DHAM-oh-drehd): Aes Sedai z Błękitnych Ajah. Urodzona wroku 956 NE w Pałacu Królewskim w Cairhien. Przybyła do Białej Wieży jako nowicjuszka w 972 NE; pokonywała kolejne stopnie wtajemniczenia z prędkością meteorytu: już po trzech latach została Przyjętą i po kolejnych trzech, pod koniec Wojny z Aielami, wyniesiono ją do godności Aes Sedai. Od tego momentu rozpoczęła poszukiwania młodego mężczyzny, który (jak to przepowiedziała inna Aes Sedai, Kitara Moroso), urodził się na zboczach Góry Smoka podczas Bitwy o Lśniące Mury, i który miał zostać Smokiem Odrodzonym. To właśnie ona wywiozła z Dwu Rzek Randa al'Thora, Mata Cauthona, Perrina Aybarę i Egwene al' Vere. Zaginęła we wnętrzu ter'angreala w Cairhien, podczas swej potyczki z Lanfear, najwyraźniej zabijając i siebie, i Przeklętą. Morgase (moor-GAYZ): Z Łaski Światłości Królowa Andoru, Obrończyni Królestwa, Opiekunka Ludu, Dziedziczka Dynastii Trakand. Obecnie przebywa na wygnaniu, przy czym wielu ludzi jest przekonanych, iż została zamordowana przez Smoka Odrodzonego. Jej godłem są trzy złote klucze. Godłem Dynastii Trakand jest srebrny klucz sklepienia. Myrddraal (MUHRD-draal): Twory Czarnego, dowódcy trolloków. Pomiot trolloków, w którym ujawniły się cechy ludzkiej rasy, użyte do stworzenia trolloków, lecz skażone przez zło, dzięki którym powstały trolloki. Fizycznie przypomina człowieka, tyle że bez oczu, ma jednak sokoli wzrok zarówno przy świetle, jak io zmroku. Dysponuje pewnymi mocami wywodzącymi się od Czarnego, między innymi zdolnością do paraliżowania samym swoim widokiem i umiejętnością znikania wszędzie tam, gdzie jest cień. Jedną z jego nielicznych poznanych słabości jest niechęć do zanurzania się w płynącej wodzie. W lustrach odbijają się jedynie jakby za mgłą. W różnych krajach nadano mu różne przydomki, między innymi Półczłowiek, Bezoki, Zaczajony, Człowiek-Cień i Pomor. Ogirowie (OH-gehr): Rasa niehumanoidalna, charakteryzująca się wysokim wzrostem (dorosły mężczyzna liczył sobie przeciętnie dziesięć stóp), szerokimi, przypominającymi niemalże pyski nosami oraz długimi uszami, zakończonymi pędzelkami. Żyją na obszarach zwanych stedding, które rzadko opuszczają i zazwyczaj nie utn,ymują żywszych kontaktów z ludzkością. Wśród ludzi wiedza na ich temat jest niewielka i wielu wierzy, iż Ogirowie są jedynie legendą, powszechnie jednak słyną jako budowniczowie i wiadomo też, że to oni skonstruowali większość miast po Pęknięciu Świata. Chociaż uważa się ich za lud miłujący pokój i niezwykle trudno wpadający w gniew, to jednak niektóre dawne opowieści głoszą, iż walczyli u boku ludzi podczas Wojen z Trollokami; te same opowieści przedstawiają ich jako nieubłaganych w boju dla swych wrogów. Ogólnie rzecz biorąc, miłują wiedzę, a ich księgi i opowieści często zawierają informacje stracone dla ludzkości