Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
=amej zasadzie nauki Chrystusa me dają się pogodzie z formalizmem faryzeuszy Chrystus me przyszedł po to, aby złagodzić rozłam spowodowany przez naukę Jana Przeciwnie, chciał jeszcze bai dziej uwydatnić różnicę pomiędzy starym a nowym Jezus podkreślił ten fakt za pomocą następującego porównania „Nikt tez nie wlewa młodego wina do starych bukłaków, bo inaczej wino rozsadzi bukłaki, i wino i bukłaki zniszczeją Lecz młode wino należy lać do nowych bukłaków' Miechy skórzane używane jako nauczyma do wlewania nowego wina wysychały po pewnym czasie i kruszały, stając się przez to niezdatne do ponownego użytku Za pomocą tego zrozumiałego dla wszystkich porównania, Jezuzs przedstawił stanowisko przywódców żydowskich Kapłani, biegli w Piśmie i przywódcy szh utarUm szlakiem ceremonii i tradycji Serca ich skurczyły się, I jak zeschłe miechy skórzane do wina, z którymi ich porównał Po-/ mewaz wystarczała im w zupełności legalna religia, nie można było uczynić z nich nosicieli żywej prawdy niebios Uważali własne pojęcie o sprawiedliwości za wystarczające i nie .chcieli dopuście do tego, aby do ich religii wprowadzone zostały jakieś nowe elementy Przejawów dobrej woli Boga w stosunku do ludzi nie przyjmowali jako czegoś stojącego poza nimi, lecz łączyli je z własnymi zasługami i dobrą swoją pracą Wiara, która działa przez miłość i oczyszczenie dusz me pogodzi się z faryzeuszowską religią opartą na ceremoniach i przepisach ustalon\ch przez ludzi Usiłowania połączenia nauki Jezusa z istniejącą legalną religią byłyby daremne (^Żywotna siła prawdy Bożej, 207 na podobieństwo- fermentującego wina rozsadziłaby stare, zwietrzałe miechy faryzejskich tradyc^ J Faryzeusze uważali siebie za zbyt mądrych, aby potrzebować wskazówek za zb\t sprawiedliwych, aby potrzebować zbawienia, za zbyt szanowanych aby potrzebować szacunku ze strony Chrystusa Zbawiciel odwrócił się od nich, aby znaleźć innych, gotowych przyjąć posłannictwo nieba W niewykształconych rybakach, w celniku z placu targowego, w niewieście z Samaru i" w prostych ludziach, którzy z radością Go słuchali znalazł nowe naczynia dla nowego wina Narzędziami które miały być użyte do szerzenia Ewangelii bvły dusze, z radością przyjmujące światło, zsjłane na nie przez Boga Dusze te * stały się Jego wysłannikami przekazującymi światu prawdy Boże Gdy Jego lud postanowi stać się nowym naczyniem, to On to naczynie napełni nowym winem Porównanie nauki Chrystusa z nowym winem nie wprowadza do jej treści żadnego nowego elementu, ilustruje natomiast treść tego, co było głoszone od początku świata Ale dla faryzeuszy prawda Boża i towarzyszące jej piękno, straciły wszelkie znaczenie Dla nich nauka Chrystusa stanowiła ood każdym względem cos nowego i nie została przez nich ani zrozumiana ani przjjęta Jezus wskazał jak fałszywe nauki niszczą przywiązanie do wiary i tęsknotę za nią „Żaden , rzekł Chrystus, ,kto spróbuje wina starego, nie zechce pić nowego jako ze stare jest lepsze' Wszystkie prawdy objawione światu przez patriarchów i proroków, uzyskały nowe światło w słowach Chrystusa Lecz biegli w Piśmie i faryzeusze nie chcieli wspaniałego nowego wina Dopóki nie wyzwolą się ze starych tradycji zwyczajów i praktyk, nie znajdą w swym umyśle lub sercu miejsca na naukę Chrystusa Trzymali się martwych form, odwracając się od żywej prawdy i mocy Bożej To właśnie było powodem rumy Żydów i stanie się zgubą wielu dusz w naszych czasach Tysiące popełniają ten sam błąd, co w swoim czasie popełnili faryzeusze, napominani przez Chrystusa podczas uczty u Mateusza Zamiast zrezygnować z umiłowanych idei lub odsunąć od siebie bałwochwalcze liczenie się z opinią, wielu gotowych jest raczej odrzucie prawdę darowanego nam przez Ojca światła Ludzie ci pokładają nadzieję w sobie, w' swej wiedzy, me zdając sobie spra- _ wy ze swego duchowego ubóstwa Chcą być zbawieni w sposób, który by im pozwolił dokonać jakiegoś wielkiego dzieła Gdy widzą ze nie ma miejsca na wplatanie własnej osobowości do tej pracy, odrzucają zbawienie które mogliby uzyskać / Religijne formy i ceremonie nigdy nie przywiodą dusz do Chrystusa, bowiem są to samolubne antychrystusowe religie Post i modlitwa praktykowane z mj ślą o samousprawiedliwiemu stanowią odrazę w 208 oczach Boga Uroczyste zebrania na modlitwy, religijne ceremonie, skrucha na pokaz, imponujące ofiary, wszystko to ma wskazywać ze czyniący to uważają siebie za sprawiedliwych i przeznaczonych do osiągnięcia nieba lecz wszystko jest tylko zwiedzeniem Nigdy bowiem nie kupimy zbawienia za nasze własne uczynki Jak było za dni Chrystusa, tak jest i dziś, faryzeu&ze me zdają sobie sprawy ze swej duchowej pustki Do nich odnoszą się słowa „Albowiem mówisz jestem bogaty i zbogaciłem się, a niczego nie potrzebuję a nie wiesz, zes biedny i mizerny i ubogi i ślepy i nagi Radzęc abyś kupił u mnie złota w ogniu doświadczonego, abyś b\ł bogaty i szaty białe abyś był obleczom a zęby się nie okazywała sromote nagosgi twojej" (Obj 3,17,18) Wiara i miłość są złotem wypróbowanym w ogniu Lecz u wielu złoto utraciło swój blask i bogatj skarb .został roztrwoniony Sprawiedliwość Chrystusa jest dla tych ludzi szatą menoszoną lub studnią nieczynną Bo o nich jest powiedziane „Ale mam nieco przeciwko tobie, zes miłość twoją pierwszą opuścił Pa-miętajze ted>, skądes wypadł a pokutuj i czvn uczynki pierwsze, a jeżeli me chcesz, przyjdę przeciwko tobie rychło a poruszę świecznik twój z miejsca swego jeślibyś nie pokutował" (Obj 2,4 5) , Ofiary Bogu przyjemne duch skruszony sercem skruszonym i strapionym nie pogardzisz o Boże1 (Psalm 51,19) Człowiek zanim się stanie wyznawca Chrystusa w pełnym tego słowa znaczeniu, powinien