Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Derrida: Pismo filozofii, Kraków 1992, s. 227. 23 Je.cl to nawi¹zanie do podzia³u zadañ badawczych stawianych naukom przyrodniczym i humanislycznym dokonanego przez Diltheya, wed³ug którego nauki przyrodnicze poprzez szukanie zale¿noœci pomiêdzy zjawiskami maj¹ œwiat wyjaœniaæ, zaœ nauki humanistyczne maje go próbowaæ rozumieæ. Por. Z. Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987, "Wiedza powszechna", s. 78-104. 24 W.LB. Bcveridge, Sztuka badañnauknwych, Warszawa 1960. 25 W.LB. Beveridge podje wiele interesqj¹cych przyk³adów opisuj4cych ów moment olœnienia 62 .lednakowo¿ wyobraŸnia i intuicja nie zawsze podpowiadaj¹ dobre rozwi¹zania, niekiedy prowadz¹ one ku ciekawym odkryciom, niekiedy jednak prowadz¹ na manowce. W metodach jakoœciowych docenia siê ich wugê i zak³ada, ¿e zawsze warto pod¹¿yæ ich œladem, chocia¿ nigdy nie Wiadomo, czy droga przez nie proponowana jest s³uszna, czy nie. Zarówno WyobraŸnia jak i intuicja, bywaj¹ jedynymi kierunkowskazami dla bada~~la, szczególnie wówczas, gdy podejmuje zagadnienie nieznane, dotych;~9~ts nie badane lub te¿ styka siê z sytuacj¹ szokuj¹c¹ dla niego, now¹, li~eprzewidywaln¹. Proces badania Prowadzenie badañ jakoœciowych wymaga od badacza szerokiej wietizy na temat czynników zewnêtrznych wp³ywaj¹cych na sam przebieg ~ittdania. Dotyczy ona zarówno wiedzy badacza o sobie, jego wysi³ków lt~yskania œwiadomoœci w³asnych przed-za³o¿eñ, z którymi wchodzi on W proces badania, wiedzy o badanym jak i wiedzy o relacjach miêdzylu~zkich, o zak³óceniach jakie wnosi proces badania w te relacje26. Podobnie jak w badaniu iloœciowym, ka¿dy z badaczy musi dok³adnie ~ttt³e i rozumieæ sens i istotê badañ jakoœciowych. Ogromne znaczenie ma iViêc odpowiednie przygotowanie zespo³u badawczego2~. Przebieg '~ kszta³t badania jakoœciowego nak³ada na badaczy odpowiedzialnoœæ ~c~raln¹, której badacz musi byæ œwiadom rozpoczynaj¹c swoj¹ pracê. ~Æcmieczna jest wiêc niezbêdna wiedza dotycz~tca te111atU badañ, wymogów ~ctody jakoœciowej a tak¿e odpowiednia postawu etyczna. Badania jakoœciowe w pedagogice Pedagogiczne badania jakoœciowe podejmowane s¹ w Polsce rzadko, ~ie.œmia³o, bowiem dominuj¹ca metodologia naukowa traktuje je nieco pt~dejrzliwie a wyniki tych badañ uznawane s¹ niekiedy za "gorsz¹", ~Jesprawdzon¹, nieobiektywn¹ wiedzê, nie spe³niaj¹cych wymogów sta~vianych nauce. Podejmowanie badañ jakoœciowych w pedagogice jest przez wielu u uczonych, sygnalizqj~cych, ¿e intuicja jest wa¿nym elementem odkrycia.Wa¿nym elementem warsztatu badawczego w badaniach jakoœciowych jest wyobraŸnia i intuicja. 36 Ludzie zachowaj¹ siê inaczej, mówi coœ innego ni¿ myœl¹, gdy wiedz¹ o tym, ¿e s¹ poddawani badaniu. Por. S. Nowak, Metodologia badañ sacjolobicznych, Warszawa 1970, PWN. 27 Szerzej na temat przygotowywania zespo³u do badañ jakoœciowych: P. Gliñski, Z doœwiadczeñ jakoœciowych badcm.rtylu .'rycia, w: Poza granicami socjologii... op.cit., s. 64. 63 zwolenników podejœcia iloœciowego traktowane jako niechêæ do uczenia siê skomplikowanych procedur, poznawania szczegó³owych wymogów metody naukowej. Nie s¹dzê jednak aby by³o mo¿liwe przemyœlenie i przeprowadzenie interesuj¹cego badania jakoœciowego, bez znajomoœci ca³ej procedury badawczej obowi¹zuj¹cej w badaniach iloœciowych. W badaniach iloœciowych bowiem wci¹¿ sygnalizuje siê od ezega siê odchodzi, z czego rezygnuje, nie mo¿na wiêc przeprowadziæ tego typu badañ nie wiedz¹c czym jest to, z czego siê rezygnuje. Wydawaæ siê nawet mo¿e, ¿e w badaniach jakoœciowych potrzebna jest w³aœnie wiêksza wiedza badacza, g³êbsza refleksja nad ca³ym procesem badania. Badanie jakoœciowe wymaga bowiem krytycznego namys³u nad wiedz¹ ju¿ istniej¹c¹ i pojawienia siê w œwiadomoœci badacza przeœwiadczenia o specyfice proponowanych przez metodologiê naukow¹ metod i ich nieadekwatnoœci wzglêdem podejmowanego przez niego problemu badawczego, a tak¿e wiedzy o badaniach jakoœciowych w kontekœcie zarówno szans, jakie daj¹ badaczowi, jak i ich s³abych stron. Nies³uszne wiêc wydaje siê oskar¿anie osób stosuj¹cych w swych badaniach podejœcie jakoœciowe o brak kompetencji czy wiedzy metodologicznej. Osoby te tylko - nieusatysfakcjonowane mo¿liwoœciami, jakie oferuje metoda naukowa - poszukuj¹ innych sposobów empirycznego poznawania rzeczywistoœci2g. 4.8. Rodzaje metod jakoœciowych Wœród metod jakoœciowych A. Wyka wyró¿nia: otwarty wywiad pog³êbiony, metodê biograficzn¹, obserwacjê uczestnicz¹c¹ oraz jakoœciow¹ analizê treœci29. Przedstawiê kolejno poszczególne metody, sygnalizuj¹c mo¿liwoœæ ich wykorzystania do badañ pedagogicznych. 4.8.1. Otwarty wywiad poglêbiony Powinien byæ prowadzony z pomoc¹ magnetofonu, dyktafonu itp. Jest to wa¿ne, gdy¿ badacz skupiony na notowaniu odpowiedzi badanego nie mo¿e braæ czynnego udzia³u w tocz¹cej siê rozmowie, ponadto zarejestrowana wypowiedŸ pozwala na uchwycenie autentycznego jêzyka badanego i atmosfery w jakiej przebiega rozmowa. Badacz przychodzi do badanego z dok³adn¹ œwiadomoœci¹ tego co go 22i Interesuj~cytn przyk³adem takich poszukiwañ jest ksi~¿ka M. Karkowskiej i W. Czarneckiej, Przemoc w.ezkole, Kraków 1994, "Impuls". 29 A. Wyka, Ku nowym.., op. cit. #~teresuje, czego chcia³by siê dowiedzieæ, mo¿e nawet mieæ wczeœniej ~(~racowane pytania jednak¿e kolejnoœæ ich zadania zale¿y od kontekstu, ~I~stroju, który wytwarza siê podczas badania. Badacz nie ustala przed udaniem dok³adnego brzmienia pytañ, natomiast wyraŸnie okreœla ich blematykê3~. Pytania, które formu³uje badacz przed wywiadem sygnaduj¹ tylko kierunki jego zainteresowañ, nie stanowi¹ jednak ram poza lre nie mo¿na wykraczaæ. Takie podejœcie do pytañ, nastawienie do ~~mowy badacza powoduje, i¿ nie jest on w stanie przewidzieæ, jakie ~t~xary (podczas rozmowy z badanym) zostan¹ odkryte, które w¹tki oka¿¹ ~~ bardziej, a które mniej inspiruj¹ce~dla rozmowy, co w pewnym stopniu j~o¿e przes¹dzaæ o jej przebiegu. Pytania przygotowane przez badacza s¹ ³mocne w podtrzymywaniu rozmowy, sygnalizuj¹ równoczeœnie jego ~tzygotowanie do wywiadu, jednak nie determinuj¹ one przebiegu badalliu, s¹ pewnym scenariuszem, propozycjami badacza, a nie ¿elaznymi Wytycznymi, którym obydwie strony musz¹ siê bezwzglêdnie podporz¹d~c~waæ. Otwarty wywiad pog³êbiony ma formê rozmowy, w której badany E,~~rowadza badacza po swoim ¿yciu", snuje opowieœæ. W takiej rozmowie ~~e unika siê pytañ sugeruj¹cych, prowokuj¹cych czy nawet dra¿liwych3t. ~~dany odpowiada na nie lub nie, w du¿ej mierze zale¿y to od atmosfery ~tnuj¹cej podczas badania, od wzajemnych stosunków pomiêdzy bada~~³n a badaczem. Badanych traktuje siê bowiem podmiotowo, zak³ada siê, s¹ odpowiedzialni za to co mówi¹ i potrafi¹ zdaæ sprawê ze swej ~xla³alnoœci, ze swego ¿ycia. Badacz nie traktuje ich odpowiedzi podejt~liwie, nie próbuje w podchwytliwy sposób sprawdzaæ czy mówi¹ pralvtlê, obdarza ich pe³nym zaufaniem, zak³adaj¹c, i¿ zarówno to o czym ~bwi¹, jak i to co pomijaj¹, jest wynikiem dokonanego przez nich wyboru