Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Duże straty stały się też udziałem banku. Przedstawiona macierz archetypów może być podstawą do oceny segmentacji rozumianej jako proces grupowania zewnętrznych klientów i to z uwzględnieniem strategicznych, wewnętrznych implikacji tego procesu dla całej organizacji. 46 Przygotowanie do segmentacji Zespół do spraw segmentacji Przed przystąpieniem do segmentacji należy odpowiedzieć na niezwykle ważne pytanie: kto powinien wejść w skład zespołu realizującego to przedsięwzięcie. Choć zdarza się, że doraźne względy sprzedaży czy poziom zysków są czynnikami uniemożliwiającymi przeznaczenie odpowiedniego czasu i zasobów na przeprowadzenie segmentacji rynku, dyrektor firmy powinien zadbać, by zostało to zrobione. Ponieważ segmentacja ma zasadnicze znaczenie dla strategii firmy i wpływa na wszystkie obszary jej działania, a na dodatek każda funkcja może wnieść własny wkład w proces segmentacji, najlepiej powołać specjalny mieszany zespół przedstawicieli głównych funkcji firmy. Z zespołu należy wyodrębnić grupę 2—3 osób, których wspólnym zadaniem będzie wykonanie wszystkich szczegółowych prac wymaganych w toku segmentacji; grupa ta powinna przedstawiać swoje wyniki całemu zespołowi, uzyskując w zamian rady, uwagi i wskazówki. Członkowie zespołu do spraw konsultacji powinni mieć z racji swych funkcji bezpośredni kontakt z klientem i dobrze znać produkty, rynki, klientów i firmy. W pewnych sytuacjach warto włączyć do zespołu niezależnego doradcę, osobę, która nie wie nic o produktach i rynkach firmy, lecz może ułatwiać postępowanie, przedstawiając na przykład w toku dyskusji własny, obiektywny punkt widzenia, alternatywny w stosunku do poglądów menedżerów. Segmentacja nie jest jednak zadaniem, które można powierzyć zewnętrznej firmie doradczej: jej wynikiem nie może być prezentacja i sprawozdanie opracowane przez ludzi spoza firmy. Jeśli firma zamierza zaangażować się w realizację zaleceń wynikających z segmentacji, to konieczne jest jej pełne utożsamienie się zarówno z samym procesem, jak i z płynącymi z niego wnioskami. Segmentację można przeprowadzać na wszystkich poziomach organizacji. Na poziomie strategicznym konieczna jest segmentacja korporacyjna odpowiadająca misji firmy lub ułatwiająca jej opracowanie. Należy również przeprowadzić segmentację na użytek strategicznych jednostek firmy, a wreszcie na poziomach jeszcze niższych — grup klientów, grup produktów lub obszarów geograficznych. W książce mniejszej będziemy się zajmować głównie problematyką segmentacji rynku na poziomie jednostek strategicznych i niższym. Do problematyki segmentacji rynku kierownictwo firmy powinno okresowo powracać, ponieważ rynki mają naturę dynamiczną, a zmiany makroekonomiczne i rynkowe mogą modyfikować atrakcyjność różnych segmentów — zwłaszcza na rynkach ulegających szybkim zmianom. Dla firmy korzystne jest twórcze i in- Przygotowanie do segmentacji 47 nowacyjne podejście do segmentacji, stałe wyszukiwanie nowych metod osiągania przewagi nad konkurencją. W miarę zaawansowania procesu segmentacji będziemy musieli odpowiedzieć sobie na szereg pytań, mianowicie: • Jakie segmenty powinniśmy wyodrębnić w naszym rynku? • Jak szczegółowa powinna być segmentacja? • Jaki jest najlepszy sposób definiowania segmentów? • Które segmenty otwierają przed firmą największe szansę? Dane potrzebne do segmentacji Staranne przeprowadzenie segmentacji wymaga zazwyczaj bardzo wielu informacji. Zespół do spraw segmentacji musi mieć zapewniony dostęp do danych o sprzedaży, informacji finansowych oraz ustaleń wynikających z badań rynku, aby mógł przedstawiać je kierownictwu, wspomagając w ten sposób proces decyzyjny. Jak zwykle w takich sytuacjach, jakość danych wejściowych detrminu-je jakość uzyskanych wyników