Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
24. Puls "W Skórze" - jest twardy, szeroki i niski, jak bęben dobrze napięty. Tworzy pełność i skurcze, oznacza uczucia nadzwyczajne. Kobiety mają wtedy utratę krwi, krwotoki maciczne, poronienia w połowie ciąży. Krew i energia seksualna są nadmierne, jeśli występuje w nadgarstku prawym. W nadgarstku lewym oznacza zagrożenie apopleksją na skutek wilgoci. 25. Puls Wielki - podniesiony, skaczący, ale bez oporu; jest podobny do Szerokiego. Oznacza wielką pustkę krwi i nadmiar złej energii. Choroba może wejść do tętnic jak złodziej, są choroby skóry i swędzenia. Wielki i Powierzchniowy - to choroby z zewnątrz, pogarszające się z dnia na dzień, aż do śmierci. Wielki i Głęboki - to niebezpieczeństwo z wewnątrz. 26. Puls Przedłużony - oznacza odbieranie go lepiej po obrocie palca w kierunku dłoni na nadgarstku od normalnej pozycji palca; jest przeciwieństwem pulsu Krótkiego, oznaką nadmiaru energii, braku spokoju, ciało jest żwawe i gorące, zaburzenia jelita grubego i żołądka. Przedłużony i Wielki - umysł błądzi, epilepsja przygnębiająca, śluz i gorączka. Przedłużony i Powolny - szkodliwe działania atakują dolną część ciała. 27. Puls Krótki - odbierany lepiej po obrocie palca (osiowo) ku łokciowi; oznacza hamowanie energii, zanik energii - 96 szczególnie żołądka, bóle brzucha i serca. W każdej chorobie przy tym pulsie wyleczenie jest trudne. Krótki i Ściśnięty - to choroba górnej części ciała. Krótki i Szybki - to pobudzenie i ból serca. 28. Puls Nieistniejący - nie da się odróżnić pod naciskiem, jest całkowicie nieistniejący. Oznacza poważną "pustkę". Oprócz podanych powyżej charakterystyk tętna i ich związku ze stanem ogólnym zdrowia człowieka lub jego poszczególnych funkcji i organów należy przedstawić jeszcze przynajmniej niektóre prawidłowości istotne przy badaniu. Związki narządów i meridianów z pulsami Przedstawione punkty badania na tętnicy promieniowej w pozycjach I, II, III mają ścisły związek z meridianami 12 głównych narządów (funkcji), a także samymi narządami (organami). Istnieje także ugruntowane przekonanie, że badanie pulsowania w punktach "Cun" (I) umożliwia ocenę stanu zdrowia narządów wewnętrznych, znajdujących się w górnej części ciała, w punktach "KUAN" (II) środkowych narządów, natomiast punkty "Chi" (III) reprezentują organy niższych partii naszego organizmu. Zależności te nie są jednoznacznie przedstawione w literaturze fachowej. Jest to całkowicie zrozumiałe. Przy tak znacznej liczbie bardzo subtelnych odczuć, jakie rozróżniać należy przy badaniu pulsów, oraz ciągle nie do końca poznanych funkcji naszych wewnętrznych organów nie może być pełnej, szczegółowej jednoznaczności. Pomiędzy naszymi głównymi narządami istnieją znane i dość dokładnie opisane przez tradycyjną medycynę chińską przejawy współdziałania i zastępowania jednego narządu przez drugi. Nie chodzi tu tylko o wspomniane w II tomie pary narządów w obrębie jednego Elementu, np. wątroby i woreczka żółciowego, w Elemencie Drewna lub płuc i jelita grubego, w Elemencie Metalu (znane z cyklu Brat - Siostra), ale o związki pomiędzy organami Jang i organami Jin typu: Tai - Jang, Jang - Ming i Shao - Jang oraz Shao - Jin, Tai - Jin i Jue - Jin, o których wspomniano w I tomie. Te związki(a także inne, nie wymienione) mają określone zakresy powiązań i objawów, które mogą być i są przedstawione konkretnymi cechami pulsów. Może stąd wynikać przypisywanie doznań, odbieranych przy badaniu tętna, niekoniecznie tylko tym samym organom wewnętrznym. A przecież organizm człowieka nie składa się tylko z 12 narządów i funkcji, które standardowo bada się przy rozpoznawaniu tętna. W najczęściej spotykanych schematach graficznych przypisuje się właśnie te 12 meridianów (oraz odpowiadające im 10 organów i dwie funkcje) poszczególnym punktom pomiaru pulsów promieniowych na nadgarstkach rąk. Miejsc do badania pulsów jest po 3 na każdej ręce (póz. I, II, III), razem sześć. Uznaje się, że dotykając lekko tętnicy na każdym z punktów odbiera się informacje diagnostyczne o organach Jang, a naciskając głębiej - o organach Jin, zgodnie z ogólną zasadą, że "to co zewnętrzne jest Jang, a to co wewnętrzne jest Jin"