Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Jego życiorys umieszczono w tymże kalendarzu pod datą 16 lipca9. Przypomnijmy jeszcze o udziale Fredry w sejmie w Grodnie, który zakończył się 4 kwietnia 1679 r. O fakcie wiemy z listu Żochowskiego. Wtedy również metropolita wręczył mu obiecaną skromną relikwię św. Jozafata, mianowicie na- rękawek. Po powrocie z Grodna wojewoda poważnie zachorował i wtedy kilka razy spowiadał się przed Reformatami. Prawdopodobnie również wtedy, gdzieś z początkiem czerwca przeczuwając bliską śmierE, Fredro darował relikwie: omo- for i narękawek Reformatom z Przemyśla, a razem z relikwiami wręczył im rów- nież (jako dokument autentyczności) list arcybiskupa Żochowskiego. Klasztor przemyski Reformatów jako ośrodek pracy unijnej i kultu relikwu św. Jozafata Gdy historyk klasztoru przemyskiego podawał wiadomość o nabyciu omoforu od Fredry, napisał znamienne słowa: jest to najbardziej cenna pami4tka po św. Jo- zafacie, męczenniku za unię#o. Słowa te świadczą dodatnio o zakonnikach, zarówno o ich wielkim pietyzmie do relikwii, jak i przykładaniu wagi do idei zjednoczenia Kościoła, której promotorem był św. Jozafat. Wymownym dokumentem pracy dla zjednoczenia Kościoła jest spis nawróco- nych na prawdziwą wiarę w kościele Reformatów w Przemyślu. Między nawró- conymi wpisano tych, którzy przeszli do Kościoła katolickiego i to nie tylko z luteranizmu, judaizmu, ale i ze schizmy. Nad tymi ostatnimi zatrzymajmy się. Spis nawróconych z prawosławia obejmuje lata od 1653 do 30 marca 1693. Razem wpisano 21 osób. Z tego tylko siedem osób do r. 1679, a czternaście osób od 1679 do 1693. Liczba nawróconych nieco wzrosła w drugim okresie, byE może na skutek umieszczenia w tamtejszym kościele relikwii św. Jozafata. Wśród nawróconych były również osoby duchowne: zakonnik bazylianin o. Nikodem Letkiewicz. W okresie zaś od 23 września 1678 do 21 grudnia 1680 wrócił na łono Kościoła nie nazwany po imieniu kurat - proboszcz Liszczawski #akoby z Leszczawy) obrządku greckiego. Wyznanie wiary złożył na ręce kurata Ostrowa, tamtejszego oficjała biskupa - Iwana Małachowskiego. Dnia 12 czerwca 1684 zapisano nawrócenie Symeona Rokszyckiego (jakoby z Rokszyc) schizmatyka, popa, również w obecności ofcjała biskupa przemyskiego Małachowskiego. Co się zaś tyczy Prokopa Kormanickiego - o którym pisaliśmy wyżej - proboszcza z Kormanic (?), trudno stwierdziE z całą pewnością, że przyjął wiarę w klasztorze Reformatów. Jest rzeczą jasną, że z przejściem na wiarę katolicką proboszcza, na katolicyzm przechodziła faktycznie cała społeczność parafialna. Zanotowano również wypadki przejścia na wiarę katolicką niektórych z ru- skiej szlachty: 21 listopada 1655 r. Andrzej Dubrawski (Dąbrowski?), ze swoim 9. A. Sroka, op. cit., s. 3I 10. Kronika 1646-l882. 116 sługą Adamem Domanowskim; w 1675 r. Marek Osowski; 27 marca 1679 Andrzej Jaroszewicz; 12 stycznia 1685 Anna Dzidzińska i 20 grudnia 1691 Iwan Kroli- cki (?). Zapisano również nazwiska mieszczan i wieśniaków nawróconych na wiarę katolicką; w 1665 r. dziewczyna, schizmatyczka - Marianna, córka Zachara ze wsi Starzawa. Po złożeniu wyznania wiary zakonnicy odesłali ją do rodzinnej wsi. Pod datą 14 maja 1676 zapisano nawróconą Zofię Kondradowiczową; 6 kwiet- nia 1681 r. wiarę przyjął Teodor Rewakowski (lat 1R); 2 sierpnia 1683 pojednał się z Kościołem Roman Romanowicz; we wrześniu 1684 Marianna, Rusinka. W r. 1685 młodzieniec schizmatyk i mistrz krawiecki Stefan Gawriełowicz. 1 kwietnia 1686 młodzieniec Iwan Kocurko; 27 marca 1687 r. młodzieniec Iwan Romanowski; 10 marca 1690 r. Iwan Jabłoński; 8 grudnia 1692 r. Marianna - mieszkanka Prze- myśla, Rusinka; 30 marca 1693 r. również mieszczanka rzem ska. Przy akcie nawrócenia notowano również nazwiska i imię kapłana, przed któ- rym składano akt wiary. Wymieniono nazwiska gwardiana Cypriana Stężyckiego, wikarego konwentu Norberta Słomnickiego, o. Bonifacego Ślężanowskiego i o. Michała Jaczewskiego. Reformaci nie tylko słuchali spowiedzi nawróconych, ale przedtem przygoto- wywali ich przez głoszenie nauk. W tej dziedzinie Reformaci celowali szczególnie i okazywali ogromną ruchliwość, dlatego na pewno ich kościół stał się miejscem przechodzenia na wiarę katolicką. Jest charakterystyczne, że na 21 wypadków pojednania z Kościołem zaznaczono tylko 2 wypadki równoczesnego przyjęcia obrządku rzymskiego. Widocznie wszystkich innych nawróconych pozostawiono przy ich dotychczasowym obrządku. Wielkim wydarzeniem w dziejach pracy unijnej był fakt przejścia na unię całej prawosławnej diecezji przemyskiej św. Jana Chrzciciela pod przewodnic- twem biskupa lnnocentego Winnickiego w latach 1691-1693. 27 kwietnia 1693 r. zebrał się nawet w katedrze przemyskiej p.w. św. Jana Chrzciciela synod diece- zjalny obrządku greckiego. Duchowni diecezjalni i zakonni złożyli wyznanie wiary katolickiej w obecności miejscowego biskupa Winnickiego i w ten sposób przy- pieczętowali unię z Kościołem rzymskim