Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Jest to jednak z reguy gbszy problem psychologiczny i w takim przypadku naley dan osob skierowa do profesjonalnego psychoterapeuty. Wsparcie dzieci i adolescentw Wsparcie psychologiczne dzieci i adolescentw jest tak samo waZ' ne, jak wspieranie dorosych. Wspieramy dziecko, gdy dostrzegam w nim czowieka, lecz nie miniatur czowieka dorosego, ale czowtf' ka w trakcie ewolucji, ktry w kadym okresie rozwojowym jest zup^ nie inn istot. Berne E., (1988), W co graj ludzie? Warszawa. Wsparcie emocjonalne osb w wybranych sytuacjach... 91 psychologia rozwojowa dostarcza wiedzy o tym, e dziecko w ka-, : fazie, stadium i okresie rozwojowym zachowuje si inaczej, ma woje potrzeby, radoci, smutki, lki, stresy. S one na miar rozwija-acej si osobowoci i chocia obiektywnie s mao wane, czy nieistotne to dla dziecka mog stanowi problem, czsto przerastajcy jego subiektywne mechanizmy radzenia sobie. Wtedy przeywa ono negatywne emocje, podejmuje nieadekwatne dziaania. Jego reakcje s nadmiarowe, a problemy przekraczajce jego moliwoci urastaj do rangi barier nie do pokonania. Jeli nie uzyska wtedy wsparcia, moe si poczu nieszczliwe, zania wizerunek wasnego ja, czuje si osamotnione, a jego zachowanie staje si niezrozumiae i nieakceptowane przez dorosych. Jeli potrafi zwrci si o pomoc, jego problemy mijaj, jeli nie potrafi si zwierzy, problemy si nawarstwiaj. To ju grozi powanymi konsekwencjami rozwojowymi. Dlatego problem wsparcia ze strony najbliszych dziecka w kadym okresie jest tak wany dla harmonijnego rozwoju jego osobowoci. Gdy tego wsparcia nie moe uzyska od nich, w proces ten musz si wczy take inni (pomagacze). Omwmy zatem kolejno wsparcie emocjonalne dzieci we wszystkich okresach rozwojowych, rwnie po to, aby mc take innym uwiadomi, jak wane jest to dla prawidowego rozwoju przyszego pokolenia. Wsparcie dziecka w fazie prenatalnej Faza prenatalna obejmuje okres od poczcia do chwili przyjcia dziecka na wiat. Jest to, jak wskazuje wspczesna psychologia61, bardzo wany okres w yciu czowieka, czsto determinujcy jego Przysze zdrowie psychiczne: emocjonalnych, intelektualne i woli (Wodarski, Matczak, 1996)62, anie tylko samego organizmu. Dlatego wana staje si obecnie ochrona czowieka w tej fazie jego ycia. Wskazania koniecznoci ochrony dziecka nienarodzonego znajdu- y ju w staroytnoci, w pracach lekarzy i pedagogw, a take Pniejszych publikacjach, tak wiatych umysw, jak np. J. nia- ^rdau J- (200). Psychologia t. 1, Gdask. Wodaeski Z., Matczak A., (1996), Wprowadzenie do psychologii, Warszawa. 92 Daniela Becelewska decki (1889) Jak i rwnie w poradnikach wychowawczych z poczat ku XX wieku (Kowerska, 1894)64. Pikny przykad opieki i wsparCja kobiet brzemiennych znajdujemy np. w opisie przedstawionym przez I G. Doliskiego (1899)65: W Sparcie w pokoju brzemiennej niewiasty rozwieszano pikne I malowida, stawiano pikne rzeby... ( i) Dzi...naley niewiastom I brzemiennym unika... widowisk denerwujcych. Naley z ich czyte). I nictwa wykreli sensacyjc.i chroni od wszelkich gwatownych wzrusze i przelknienia." A J. niadecki w swej znanej rozprawie o wychowaniu dzieci (tam- I e) postuluje nawet w obronie przyszych matek: Prawodawstwo win. I no kara zniewag brzemiennych, jako wystpek publiczny". Te wszystkie wskazania s aktualne take i dzi. Takie same bowiem I informacje o ochronie dziecka w onie matki znajduj si we wspcze- I snej literaturze66, uwzgldniajcej najnowsze badania medyczne i psy- I chologiczne dotyczce tego okresu ycia czowieka. Ochrona i wsparcie dziecka w fazie prenatalnej naley do samej matki oraz do jej otoczenia. Samopoczucie matki, sposb jej odywiania, przestrzeganie zasad higieny, aktywno fizyczna, a nade wszystko stan umysu i przeywanych emocji, ma zasadniczy wpyw na ksztatowanie si cech psychofizycznych dziecka w jej onie. To co przeywa matka, przeywa take dziecko, gdy ju w fazie prenatalnej ksztatuj si zawizki jego osobowoci (predyspozycje), ktre pniej ujawni si i rozwin w samodzielnym yciu. Std kade wsparcie matki jest jednoczenie wsparciem dziecka w fazie prenatalnej. Niespokojne dziecko w sposb zewntrzny matka mona ukoi w onie take koyszcymi ruchami, agodnym gosem, piewem, muzyk, a nawet gaskaniem powok brzusznych. Intuicyjnie odkrywa to wiele matek, innym naley to uwiadomi. Ale najwaniejszy jest jej spokj psychiczny i wzgldny komfort fizyczny. Dlatego dla 63 niadecki J., (1899), O fizycznym wychowaniu dzieci, w: Doliski G., Jak" nas dzieci chowano? Warszawa. 64 Kowerska Z., (1894), O wychowaniu macierzyskim, Warszawa. M Doliski G., (1899), Jak u nas chowano dzieci ? Warszawa. 66 Kielar-Turska M., (2000), Rozwj czowieka w penym cyklu ycia, w: Strela J., (red), Psychologia t. 1, Gdask. i Wsparcie emocjonalne osb w wybranych sytuacjach... 93 p0CZucia matki i dziecka tak wany jest take wspierajcy stosu-S k otoczenia wobec kobiety ciarnej. Naley przypomina to wsizyst-. ktrzy maj kontakt z kobiet, aby ich relacje z ni zawsze byy spierajce, pomocowe, terapeutyczne. W ten sposb wspierajc matk wspieramy take dziecko prenatalne. Std zapewnienie kobietom ciarnym komfortu psychicznego, jest najistotniejszym wsparciem emocjonalnym take dla rozwijajcego si w niej nowego czowieka, przyszego czonka naszego spoeczestwa. Brak wsparcia dziecka w fazie prenatalnej moe natomiast skutkowa powanymi konsekwencjami w jego dalszym rozwoju, z czego nie zawsze zdaj sobie spraw inni, nie tylko jego rodzice. Dlatego pracownik socjalny powinien si wczy w popularyzacj tej niezbdnej wiedzy w spoeczestwie. Wsparcie dziecka maego Kade dziecko przychodzc na wiat, pisze K. J. Stettbacher (1993)67, ma odpowiednich stranikw" swojego ycia. Rodzina i spoeczestwo musz dba, aby przez cae ycie mogo ono liczy na ich wsparcie i pomoc. Dziecko potrzebuje mioci. Mio jest yciem. Jest aktywn trosk o ycie. ycie to potrzeby. Bez potrzeb nie ma ycia, ani rolinnego, ani zwierzcego. Zaspokojenie potrzeb oznacza dawanie mioci. Dziecko pragnie tylko mioci. Te sowa w zasadzie wyjaniaj na czym polega wsparcie maego dziecka, chocia w praktyce nie zawsze jest to uwiadomione i realizowane. Aby wyjani proces koniecznego wspierania maego dziecka, wprowadmy kilka istotnych informacji. Okres maego dziecka mona podzieli na (ebrowska, 1969)68 nastpujce fazy rozwojowe: "* niemowlc od 0 - 1 r.., w tym: od 0-5 dnia ycia to osesek, a do 1 miesica ycia noworodek, oraz ~ Poniemowlc od 1 r.. - 3 r.. Stettbacher K. J