Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
W treści regulaminów rzadko rozwinięte są funkcje internatu jako formy opieki wychowawczej i ośrodka wspierającego rozwój intelektualny i kulturowy oraz miejsca wypoczynku i rekreacji. Prawne umoco- 62 Dziennik Urzędowy Ministerstwa Edukacji Narodowe) nr 42 z 1992 r 113 wanie internatów jako części szkoły nie tylko zmniejsza ich samodzielność, ale ogranicza autonomię wychowawców, którzy często nie mogą prowadzić twórczej działalności i realizować własnych programów pracy w grupach wychowawczych. Niezależnie od przemian społeczno-gospodarczych i zamiany opieki na pomocniczość internaty jeszcze istnieją i staja przed nowymi wyzwaniami, które wymagają doskonalenia ich funkcjonowania, aby odpowiadać na wyzwania zmieniającej się społecznej i gospodarczej rzeczywistości i reformy systemu szkolnego. Zależne jest to od spienienia warunków zewnętrznych i zmian wewnętrznych w funkcjonowaniu internatu. Uwarunkowania zewnętrzne - włączenie internatu do wprowadzanej reformy edukacji i wpisanie go jako samodzielnej instytucji w dokumentach dotyczących nowego systemu szkolnego; - uznanie szkolnego internatu jako edukacyjnej szansy - dostępu do szkolnictwa średniego i wyższego dla niezamożnej młodzieży pochodzącej ze wsi i małych miejscowości. - uznanie internatu jako ponadregionalnej formy opieki wychowawczej, niezbędnej dla znacznej części młodzieży zamieszkującej z dala od dużych ośrodków miejskich. - dążenie do zmiany prawnych stosunków miedzy szkołą i internatem. Uznanie autonomii internatu - z uprawnieniami do podejmowania decyzji i odpowiedzialności we wszystkich sprawach placówki, a zwłaszcza gospodarczo-finansowych, kadrowych oraz w sprawach wychowanków jako niezbędnego warunku wypracowania własnych mikrosystemów opiekuńczo-wychowawczych, względnie przekształcania internatów w bursy szkolne. - umożliwienie internatom samodzielnego opracowania swoich statutów i planów pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz wynikających z nich programów działalności wychowawców w grupach wychowawczych. - zwiększenie środków budżetowych na remonty, wyposażenie i funkcjonowanie internatów oraz poprawę sytuacji materialnej wychowawców i przywrócenie wynagrodzenia za obciążenia związane z kierowaniem grupą wychowawczą. - stworzenie wychowawcom możliwości systematycznego pogłębiania wiedzy pedagogicznej i innych dyscyplin w celu lepszego poznawania i rozumienia rozwoju wychowanków, wzbogacanie do- 114 wanie internatów jako części szkoły nie tylko zmniejsza ich samodzielność, ale ogranicza autonomię wychowawców, którzy często nie mogą prowadzić twórczej działalności i realizować własnych programów pracy w grupach wychowawczych. Niezależnie od przemian społeczno-gospodarczych i zamiany opieki na pomocniczość internaty jeszcze istnieją i staja przed nowymi wyzwaniami, które wymagają doskonalenia ich funkcjonowania, aby odpowiadać na wyzwania zmieniającej się społecznej i gospodarczej rzeczywistości i reformy systemu szkolnego. Zależne jest to od spienienia warunków zewnętrznych i zmian wewnętrznych w funkcjonowaniu internatu. Uwarunkowania zewnętrzne - włączenie internatu do wprowadzanej reformy edukacji i wpisanie go jako samodzielnej instytucji w dokumentach dotyczących nowego systemu szkolnego; - uznanie szkolnego internatu jako edukacyjnej szansy - dostępu do szkolnictwa średniego i wyższego dla niezamożnej młodzieży pochodzącej ze wsi i małych miejscowości. - uznanie internatu jako ponadregionalnej formy opieki wychowawczej, niezbędnej dla znacznej części młodzieży zamieszkującej z dala od dużych ośrodków miejskich. - dążenie do zmiany prawnych stosunków miedzy szkołą i internatem. Uznanie autonomii internatu - z uprawnieniami do podejmowania decyzji i odpowiedzialności we wszystkich sprawach placówki, a zwłaszcza gospodarczo-finansowych, kadrowych oraz w sprawach wychowanków jako niezbędnego warunku wypracowania własnych mikrosystemów opiekuńczo-wychowawczych, względnie przekształcania internatów w bursy szkolne. - umożliwienie internatom samodzielnego opracowania swoich statutów i planów pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz wynikających z nich programów działalności wychowawców w grupach wychowawczych. - zwiększenie środków budżetowych na remonty, wyposażenie i funkcjonowanie internatów oraz poprawę sytuacji materialnej wychowawców i przywrócenie wynagrodzenia za obciążenia związane z kierowaniem grupą wychowawczą. - stworzenie wychowawcom możliwości systematycznego pogłębiania wiedzy pedagogicznej i innych dyscyplin w celu lepszego poznawania i rozumienia rozwoju wychowanków, wzbogacanie do- l 114 świadczeń w komunikowaniu się, dialogu, rozwiązywaniu konfliktów i przezwyciężaniu trudności, a także emocjonalnych deficytów. - uelastycznienie pracy wychowawców, uprawnienie ich do opra-t cowywania i realizacji własnych lub zlecanych przez kierownictwo programów pracy określających cel, efekty, metody, formy techniki oraz niezbędne do realizacji środki materialne. - stworzenie możliwości powstawania społecznych i prywatnych internatów. Na realizację programu kierownik zawierałby kontrakt z wychowawcami, który szczegółowo powinien określać warunki i czas realizowania programu. Uwarunkowania wewnętrzne - prowadzenie przez wychowawców profilaktyki promującej ochronę zdrowia, zasady higieny osobistej i otoczenia, zapobieganie chorobom, a także używaniu tytoniu, alkoholu i narkotyków