Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Chrystus "przemieni znikome cia³o nasze w postaæ, podobn¹ do uwielbioneon cia³a swego" (Flp.3:21). Zbawieni otrzymaj¹ cia³a podobne do tego, jakie mfal Jezus po swym zmartwychwstaniu. Aposto³ Pawe³ napisa³: "Nie wszyscy zaœniemy, ale wszyscy bêdziemy przemienieni w jednej '. chwili, w oka mgnieniu, na odg³os tr¹by ostatecznej; bo tr¹ba zabrzmi i v umarli wzbudzeni zostan¹ jako nie ska¿eni, a my zostaniemy przemienieni." (!Kor.l5:51-52). Anio³owie, którzy za ¿ycia zbawionych opiekowali siê nimi (Mt.l8:10; Hbr. 1:14) teraz zabior¹ ich w powietrze na spotkanie ze Stworzycielem (Mt.24:31; lTes.4:17). Pan Jezus poprowadzi ten szczêœliwy korowód do nieba, na wielka uroczystoœæ przed tronem Ojca (J.14:l-3; Ap.7:9-11). Siedem g³ów Bestii W apokaliptycznych ksiêgach segmenty prorocze nie zawsze nastêpuj¹ w mym porz¹dku, bli¿szym naszej europejskiej kulturze. Kolejne segmenty ''nL kalipsy zamiast postêpowaæ chronologicznie czasem bior¹"pod lupê" najwa¿-^•szy element poprzedniego segmentu, aby omówiæ go bardziej szczegó³owo. "'^ \V zgodzie z t¹zasad¹po rozdziale szesnastym, opisuj¹cym plagi i zniszczenie chowego Babilonu, nastêpuj¹ dwa rozdzia³y, które objaœniaj¹ jak do tego doj-fje podobnie w rozdziale dwudziestym, najpierw przedstawione s¹ wy darzenia, i-tóre nast¹pi¹ po milenium, w³¹cznie ze zniszczeniem Szatana i niezbawionych, dopiêto nastêpna scena omawia s¹d Bo¿y nad nimi. WIELKA NIERZ¥DNICA '"Potem przyszed³ do mnie jeden z siedmiu anio³ów, maj¹cych siedem czasz, i tak siê odezwa³ do mnie: ChodŸ, uka¿ê ci wyrok na Wielk¹ Nierz¹dnicê, która siedzi nad wielu wodami, 2Z któr¹ nierz¹du siê dopuœcili królowie ziemi, a mieszkañcy ziemi siê upili winem jej nierz¹du. 3I zaniós³ mnie w stanie zachwycenia na pustyniê. I ujrza³em Niewiastê siedz¹c¹na Bestii szkar³atnej, pe³nej imion bluŸnierczych, maj¹cej siedem g³ów i dziesiêæ rogów. A Niewiasta by³a odziana w purpurê i szkar³at, ca³a zdobna w z³oto, drogi kamieñ i per³y, mia³a w swej rêce z³oty puchar pe³en obrzydliwoœci i brudów swego nierz¹du. A na jej czole wypisane imiê - tajemnica: Wielki Babilon. Macierz nierz¹dnic i obrzydliwoœci ziemi. I ujrza³em Niewiastê pijan¹ krwi¹ œwiêtych i krwi¹ œwiadków Jezusa, a widz¹c j¹, bardzo siê zdumia³em. I rzek³ do mnie anio³: Czemu siê zdumia³eœ? Ja ci wyjaœniê tajemnicê ' lewiasty i Bestii, która j¹ nosi, a ma siedem g³ów i dziesiêæ rogów." ^powiedzia³ Janowi, ¿e ujrzy Babilon, ale zamiast pogr¹¿onego w gru-'*'» aposto³ ujrza³ Niewiastê na Bestii. Niewiasta, zamiast reprezentowaæ y> ubrana jest niczym nierz¹dnica i pijana krwi¹ mêczenników.* Jan dy chrzeœcij añstwo by³o przeœladowane przez pañstwo, tote¿ koœ-ra'væó\y p?ny w odstêpstwie i wykorzystuj¹cy pañstwo do przeœladowania wyz-^:ierv"A?stusa by³ szokuj¹cym widokiem! i z Besti¹ ilustruj¹ obraz rzeczy tu¿ przed powtórnym przyjœciem Sci nierz¹dnice czêsto mia³y swe imiê wypisane na czole. 252 Apokalipsa: Czasy koñca w proroctwari ' %; Chrystusa.* W czasach koñca najwiêkszym nieprzyjacielem ludu Bo¿ego ni wcale libera³owie ani ateiœci, lecz ludzie religijni. Zgodnie z proroctwami D i Apokalips¹ antychrystem jest przecie¿ odstêpcze chrzeœcijañstwo! Ozdoby Nierz¹dnicy: z³oto, per³y, drogie kamienie nawi¹zuj ¹ do efodu V • arcykap³an przywdziewa³ w Dniu S¹dnym (Wj.28:5.15-20).448 Napis ' ' "Wielki Babilon" (Ap.l7:5), parodiuje s³owa "Poœwiêcony Panu" z czole arcykap³ana (Wj.28:36.38). Arcykap³an symbolizowa³ Jezusa Cri (Hbr.8:1-6). Aluzje do niego w jej ubiorze wskazuj¹, ¿e Nierz¹dnica stawiasiT w miejscu Chrystusa, staj¹c siê antychrystem. '' Zamiast "kielicha zbawienia" (Ps.ll6:13) Nierz¹dnica podaje ludziom w odstêpczych nauk, a z w³adcami œwiata dopuszcza siê nierz¹du (Ap. 17:2). Nier w profetycznym jêzyku to zwi¹zek religii z polityk¹, koœcio³a z pañstwem chr^ œcijañstwa z pogañstwem (Jer.2:20-31; 13:27; Ez.l6:17-19; Oz.2:5). ' Znamienna jest kara dla Nierz¹dnicy za zwiedzenie, zbrodnie i nierz¹d- sn¹³ jaw ogniu (Ap.l7:16). Wed³ug starotestamentowego prawa cudzo³óstwo karano ukamienowaniem (Pwt.22:23-24; J.8:5). Spalenie wymierzano tylko w jednym przypadku, gdy nierz¹du dopuœci³a siê córka kap³ana (Kp³.21:9). Podkreœla to'¿e Nierz¹dnica symbolizuje chrzeœcijañskich przywódców, którzy stawiaj¹ ludzkie tradycje ponad Prawo Bo¿e i autorytet S³owa Bo¿ego. Nierz¹dnica ukazana jest w potrójnym przymierzu (l) z wodami, czyli ludami ziemi (Ap.17:15); (2) z królami ziemi, a wiêc przywódcami œwiata (Ap.17:2.13; Dn.7:24); (3) ze Szkar³atn¹Besti¹, symbolizuj¹c¹proreligijne systemy spo³eczno-polityczne. Znawca biblijnej eschatologii, profesor Hans LaRondelle pisze: "Siedemnasty rozdzia³ Apokalipsy rozró¿nia w ramach Babilonu miêdzy miastem ajego wodami, miêdzy Babilonem a rzek¹ Eufrat, pomiêdzy . Nierz¹dnic¹ a Besti¹, na której ona siedzi. Usuwaj¹c symboliczn¹ terminologiê mo¿emy powiedzieæ, ¿e Apokalipsa czyni ró¿nicê miêdzy religijnymi przywódcami reprezentowanymi w Babilonie przez miasto-nierz¹d-"'" apolitycznymi si³ami, reprezentowanymi w Babilonie przez wody- ³³ddO Bestia ma siedem g³ów, które symbolizuj¹ systemy w³adzy u¿ywane prz Szatana do realizacji jego planów na ziemi. Siedmiog³owa Bestia przybiera o szkar³atny, gdy w³adze dopuszczaj ¹ siê "nierz¹du" z klerem. Wówczasjest " - - Szkar³atn¹" (Ap. 17:3), "Smokiem barwy ognia" (Ap.l2:3), czy bluŸni¹c¹ Ji^- z Morza" (Ap.l3:l). Natomiast, gdy przybiera charakter antyklerykali".}', ^ jest w Apokalipsie "Besti¹z Czeluœci" (Ap.ll:7; 17:8). v|ero\v'- W ksiêdze Daniela system w³adzy czasów koñca podporz¹dkowany K. ^._ zwany jest "Królem Pó³nocy", przez'aluzjê do Babilonu. Natomiast sekula ^'^ tem w³adzy zwany jest "Królem Po³udnia", czyli Egiptem (Dn