They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Wyniki tych badań są mało optymi- styczne, gdyż wynika z nich, że każdego roku na drogach Niemiec musi stracić życie co najmniej 100 tysięcy do ćwierć miliona jeży. Nie- co pocieszający jest fakt, że prawie 80% tych strat przypada na stosun- kowo krótkie odcinki dróg leżące w pobliżu wjazdów i wyjazdów do i z poszczególnych miejscowości. W miejscach tych owe straty można by bardzo zmniejszyć instalując ochronne płotki choćby ze zwykłej siatki drucianej rozpiętej wzdłuż je- zdni. To właśnie udało się zrobić w miejscowości Muhldorf nad Innem, w której ochotnicy ze związ- ku ochrony przyrody, w porozumie- niu z miejscowym urzędem budowy dróg, ogrodzili niebezpieczne fra- gmenty ulic. W wyniku tej akcji stra- ty wśród jeży, uprzednio wynoszą- ce ponad 10 osobników rocznie, spadły do dwu. Zupełnie inne wyniki uzyskuje się w badaniach dotyczących zajęcy. Zgodnie z oczekiwaniami bywają one przejeżdżane najczęściej na tych odcinkach dróg, które prowa- dzą przez otwarte pola. W przeci- wieństwie do jeży, u których w cią- gu minionych 10 lat nie zanotowa- no zmniejszania się liczebności w wyniku wypadków drogowych, u zajęcy szaraków straty z tego powodu znacznie się zmniejszyły. Zmniejszyła się też liczba zajęcy upolowanych przez myśliwych. Je- śli ilości te uznać za wskaźniki świadczące o liczebności tych zwierząt, muszą być brane pod uwagę także przy ustalaniu strat w wyniku ruchu drogowego. Istot- nie: wielkość tych strat zgadza się niespodziewanie z liczbą zajęcy upolowanych w stosunku do wiel- kości całej ich populacji. Niewielka poprawa stanu ilościowe- go zajęcy w roku 1983 zaznaczyła się wyraźnie wzrostem strat w wy- niku wypadków drogowych: ich re- jestracja okazała się przydatna choćby z uwagi na ich rozkład na przestrzeni całego roku. I tak straty w styczniu i lutym były jeszcze niezbyt duże, wzrastały w marcu i osiągały punkt szczytowy w kwietniu-maju. Zgadza się to z cyklem życiowym tych zwierząt. Na wiosnę przypada ich sezon rozrodczy. Poszukujące samic sa- mce stają się mniej uważne i łat- wiej padają ofiarą wypadków dro- gowych. W tym okresie szaraki są ¦ ¦ - ¦. r L>"/ Czy zające muszą tak często ginąć pod kołami? widoczne wszędzie, także i za dnia. W lecie liczba wypadków znacznie się zmniejsza, aby znów wzrosnąć przy końcu lipca i w sier- pniu. Wzrost ten wiąże się z tzw. „szokiem żniwnym", kiedy to w ciągu niewielu tygodni zające tracą swe kryjówki w zbożu. Akty- wność zajęcy zmniejsza się stop- niowo i zimą jest najniższa. W ten sposób cykl życiowy szaraka w ciągu roku zamyka się. Zdawać by się mogło, że krzywa wielkości strat ponoszonych przez nie w wy- niku wypadków drogowych po- winna dostosowywać się do niego. Tak jednak nie jest. Jesienią, do- 174 kładnie od połowy października, li- czba ofiar ruchu drogowego znowu wzrasta osiągając tę samą wy- sokość, co wiosną. Późną jesienią pada mianowicie prawie dokładnie tyle zajęcy, co wiosną w sezonie rozrodczym. Co jest tego przyczy- ną? Prawdopodobnie polowania, w szczególności polowania z na- gonką odbywane w drugiej po- łowie października i w listopadzie. Wypędzają one zające z kryjówek i zwiększają niebezpieczeństwo dla tych, które przeżyły polowanie: często wpadają pod koła szukając nocami terenu nowego rewiru. Koty domowe Porównanie strat wywołanych przez wypadki uliczne z wyni- kami polowań dowodzi, że liczba zwierząt martwych znajdowanych na drogach określa dość ściśle wielkość i zmienność pogłowia danego gatunku. W oparciu o za- leżność między tymi liczbami można próbować ustalić, jak przedstawia się sytuacja w przy- padku trzeciego z omawianych tu gatunków - kota domowego