They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Oprócz dydaktyki ogólnej istniej¹ równie¿ dydaktyki szczegó³owe, czyli tzw. metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów. S¹ one teoriami nauczania i uczenia siê takich lub innych przedmiotów na -Skreœlonych szczeblach nauczania. Przyk³adowo: dydaktyka (metodyka^ nauczania) matematyki jest teori¹ nauczania i uczenia siê tego w³aœnie przedmiotu, przy czym mo¿e ona odnosiæ siê do nauczania matematyki w szkole podstawowej, œredniej lub wy¿szej. Podobnie metodyki nauczania (dydaktyki szczegó³owe) biologii, geografii, jêzyka polskiego itp. s¹ teoriami nauczania i uczenia siê tych przedmiotów w zakresie ró¿nych szczebli nauki szkolnej. Jedynie metodyka nauczania pocz¹tkowego wywodzi sw¹ nazwê nie °d przedmiotu szkolnego, lecz od szczebla pracy dydaktycznej, tzn. klas l-III szko³y podstawowej w naszym systemie szkolnym oraz w niektórych systemach zagranicznych. Sk³ada siê ona z dydaktyk ró¿nych przedmiotów realizowanych na szczeblu nauczania pocz¹tkowego, takich jak: J?zyk polski, matematyka, wiadomoœci o przyrodzie, geografia, wychowanie olastYCzne. wychowanie muzyczne, zaiecia nraktvc7no-tech- 14 Podstawy dydaktyki ogólnej Przedmiot i zadania dydaktyki 15 ] 1 niczne i wychowanie fizyczne. Podobnie, przedmiotem badañ dydaktyki / szko³y wy¿szej jest nauczanie i uczenie siê (studiowanie) w ró¿nego æ rodzaju szko³ach wy¿szych. Dydaktyka ogólna jest œciœle powi¹zana ze wszystkimi metodykami nauczania, z jednej bowiem strony opiera siê na wynikach ich badañ, z drugiej zaœ formu³uje uogólnienia, które s¹ podstaw¹ teoretyczn¹ wszystkich metodyk. 3. Przedmiot i zadania dydaktyki Czynnoœci nauczania-uczenia siê mog¹ przebiegaæ w sposób systematyczny i byæ zamierzone, a mog¹ te¿ mieæ charakter przypadkowy, okazjonalny. Dydaktyka ogólna bada przede wszystkim naucza-nie-uczenie siê systematyczne i zamierzone, organizowane planowo tak w szkole, jak i poza jej murami. Nauczanie-uczenie siê mo¿e stanowiæ integraln¹ czêœæ pracy dydaktycznej zinstytucjonalizowanej, realizowanej w szko³ach, na ró¿nego rodzaju kursach itp. Mo¿e te¿ byæ zwi¹zane w okreœlony sposób z prac¹ szkoln¹, jak np. zajêcia domowe uczniów, b¹dŸ przybieraæ formê œwiadomego, mniej lub bardziej systematycznego samokszta³cenia. Wprawdzie w procesie samokszta³cenia nauczyciel nie kieruje bezpoœrednio prac¹ ucznia, czyni to jednak czêsto poœrednio, np. jako autor podrêcznika, prelegent wyg³aszaj¹cy pogadankê radiow¹ czy telewizyjn¹ itp. Z tego powodu samokszta³cenie jest równie¿ jednym z elementów przedmiotu badañ dydaktyki. Sumuj¹c, mo¿emy powiedzieæ, ¿e dydaktyka ogólna zajmuje siê analiz¹ wszelkiego uczenia siê i nauczania organizowanego w sposób œwiadomy, systematyczny i planowy, inaczej - analiz¹ wszystkich^ 'czynnoœci sk³adaj¹cych siê na proces nauczania-uczenia~œiê7Pfzez proces rozumiemy tutaj zbiór powi¹zanych ze sob¹ czynnoœci uczniów i nauczyciela, warunkuj¹cych siê wzajemnie i podporz¹dkowanych realizacji wspólnego celu, jakim jest wywo³anie u dzieci, m³odzie¿y lub osób doros³ych ^pewnych zamierzonych i wzglêdnie trwa³ych zmian. Poniewa¿ jednak czynnoœci ucznia i nauczyciela zawsze przebiegaj¹ w okreœlonych warunkach oraz s¹ nastawione na uzyskanie za³o¿onych wczeœniej rezultatów, "przeto-mówi¹c œciœlej-przedmiotem badañ dydaktyki ogólnej jest nie »>/ tylko sam proces nauczania-uczenia siê, lecz równie¿ warunki niezbêdne l do jego wyst¹pienia (treœæ, organizacja, œrodki itp.), a tak¿e ró¿norakie, v^ wzglêdnie trwa³e wyniki i skutki tych czynnoœci. Po tych wyjaœnieniach mo¿emy przyj¹æ, ¿e przedmiotem badañ dydaktyki ogólne! iest oroces nauczania-uczenia sip nikami, które go wywo³uj¹, warunkami, w jakich przebiega, a tak¿e rezultatami, do których prowadzi. Analiz¹ tak rozumianego procesu nauczania-uczenia siê zajmuj¹ siê równie¿ dydaktyki szczegó³owe, przy czym ka¿da z nich - z wyj¹tkiem metodyki nauczania pocz¹tkowego i dydaktyki szko³y wy¿szej - obejmuje jeden tylko przedmiot nauki szkolnej i pozaszkolnej, w tym tak¿e samokszta³cenie. Wiadomo, ¿e w toku realizacji ka¿dego œwiadomie i planowo organizowanego procesu, a wiêc i procesu nauczania-uczenia siê, zawsze | zmierzamy do osi¹gniêcia okreœlonego celu. Ponadto w procesie tym \ wystêpuj¹ pewne treœci, metody, formy organizacyjne i œrodki. Dlatego te¿ analizê i opis tych w³aœnie czynników, podobnie jak wykrywanie prawid³owoœci charakterystycznych dla procesu nauczania-uczenia siê oraz ustalanie opartych na nich norm postêpowania, zalicza siê do g³ównych zadañ dydaktyki ogólnej. Niektóre z tych zadañ dydaktyka rozwi¹zuje sama, natomiast przy rozwi¹zywaniu pozosta³ych korzysta z pomocy innych nauk, przede wszystkim psychologii, socjologii, logiki i filozofii. Wiele zadañ dotycz¹cych celów, treœci, zasad, metod, form or ganizacyjnych oraz œrodków realizacji procesu nauczania-uczenia siê rozwi¹zuj¹ tak¿e dydaktyki szczegó³owe. Czyni¹ to jednak wy³¹cznie w odniesieniu do poszczególnych przedmiotów i dlatego prawid³owoœci oraz normy postêpowania wykrywane i formu³owane przez te nauki s¹ mniej ogólne od tych, które ujawnia i ustala dydaktyka ogólna