Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
p. n. e. tworzono wielką liczbę komentarzy do Wed, tzw. brahmany, aranjaki. upaniszady. Uznawano je za księgi "objawione" brahminizmu. Prawdopodobnie od VI do IV w. p. n. e. powstawał epos..Mahabharata". jeden z najobszerniejszych poematów literatury światowej, a od IV w. p. n. e. do II w. n. e. - epos..Ramajana". Oba wywierały znaczny wpływ na świadomość i sztukę mieszkańców Indii od momentu powstania aż po czasy współczesne. Z bardzo rozbudowanej grupy traktatów dotyczących różnych dziedzin życia specjalnie istotny jest traktat o teatrze Natyasastra" Bharaty z II w. p. n. e., do którego włączono później, bo w IV w. n.e., sześć rozdziałów poświęconych muzyce. Obecność rozważań o muzyce w teorii dramatu jest w pełni uzasadniona zważywszy synkretyzm tej dziedziny sztuki. Do klasycznych dziel związanych z muzyką, a bazujących na źródłach wcześniejszych. należy traktat Matanga Brihaddesi" z VIII lub IX w. n. e., a przede wszystkimSamgita-ratnakara" (..Ocean muzyki") z XIII wieku- traktujący wyłącznie o muzyce. 3. KULTURA MUZYCZNA Muzyka będąc jednym z elementów synkretycznej sztuki indyjskiej, zajmowała wśród różnych jej dziedzin pozycję najwyższą. Wyjaśnić to można odwołując się do doktryny prany. Zaśpiewany dźwięk interpretowany był jako manifestacja prany, tego swoistego "oddechu życia" istniejącego w Kosmosie i poszczególnych jego elementach, a więc i w człowieku. Uznawano dualistyczną naturę dźwięku; uważano, że prana zanim przekształci się w realny, zaśpiewany dźwięk (ahatanada) przechodzi w postaci niesłyszalnego "dźwięku" absolutnego (anahatanada) poprzez mistyczne centra czy kręgi siły, najistotniejsze, z których usytuowane są w sercu i gardle człowieka. Dźwięk absolutny tkwiący w sercu identyfikowano z twórczą zasadą rządzącą światem. Z tego właśnie względu niezwykle istotne było właściwe przekształcanie dźwięku absolutnego w realny, a także przydatność dźwięku w cyklu reinkarnacji na drodze zbliżania się do Absolutu. Wiele tekstów staro indyjskich bardzo precyzyjnie wyjaśniało techniczną stronę śpiewu, co wskazuje na znaczenie sposobu wydobywania dźwięku. Bardzo szczegółowo opisywane były zasady doboru muzyki i tekstu literackiego. Twierdzono, iż potęga dźwięku objawia się również w mowie: z dźwięków powstają zgłoski, ze zgłosek sylaby, z sylab słowa, a te regulują życie społeczeństwa. Najbardziej naturalnym i zarazem najpotężniejszym środkiem oddziaływania na ludzką egzystencję było, więc odpowiednie połączenie słów i dźwięków muzycznych. Takie warunki spełniała przede wszystkim muzyka wokalna i stąd brało się jej wyjątkowe znaczenie w kulturze muzycznej starożytnych Indii. Zasadą dla muzyki wokalnej była ścisła odpowiedniość tekstu i muzyki; akcenty mowy wyznaczały akcenty muzyczne. Linia melodyczna była zróżnicowana: od recytatywnej opartej na jednym - dwóch dźwiękach do melizmatycznej w obrębie oktawy I tak np. hymny z "Rygwady" śpiewane były z reguły w sposób recytatywny, natomiast teksty "Samawedy" używane rzadziej, przy szczególnie uroczystych okazjach, posiadały bogatsze, bardziej ozdobne opracowanie muzyczne. Jednak trudno ograniczać muzykę tylko do wokalnej. W tekstach sanskryckich (od V w. p. n. e.) termin samgita" określał równocześnie muzykę wokalną, instrumentalną i taniec. Jak podaje traktat Bharaty ta synkretyczna triada została ustalona według wskazówek boga Brahmy i Sziwy. Podobnie wcześniejsze teksty, "Rygweda" i "Samaweda", wskazują na związki słowna, muzyki i tańca, co jest zresztą typowa dla wczesnej fazy rozwoju kultury muzycznej. Bardzo ważna, decydująca wręcz o zachowaniu harmonii wszechświata, była dokładna realizacja reguł wyznaczających powiązania i zależności pomiędzy tańcem, słowem i muzyką. Określone pozycje rąk korespondowały z odpowiednimi wysokościami dźwięków, charakterem melodyki, czy też symbolizowały pewne idee lub bóstwa opiewane w tekście słownym, W ten sposób nich, taniec obrazował i intensyfikował "treść" muzyki i słów. Znaczenie i rola muzyki instrumentalnej, przynajmniej we wczesnym etapie rozwoju kultury indyjskiej, nie jest bliżej określona, choć już w Wedach wymieniane są instrumenty muzyczne. W późniejszych tekstach instrumenty dzielone są na cztery podstawowe grupy: ghana (idiofony), avanaddha (bębny), susira (aerofony) i tata (chordofony). Idiofony znane były od najwcześniejszych czasów: z wykopalisk w Harappa i Mohendżo-Daro pochodzi kilka grzechotek. Prawdopodobnie znane były i inne idiofony, jako że są to instrumenty szczególnie charakterystyczne dla wczesnych etapów rozwoju kultury muzycznej. Udokumentowane przez sztuki plastyczne są dzwonki stanowiące element stroju tancerek (rys. 9). Bębny (rys. 10) należały do instrumentów najbardziej typowych; informacje o nich przekazują liczne źródła począwszy od czasów najdawniejszych. Z kultury Indusu zachowała się statuetka kobiety grającej na małym bębenku trzymanym pod lewym ramieniem; w "Atharwawedzie" wymieniany jest dundubhi, bęben dwumembranowy o ogłuszającym brzmieniu; reliefy z sanktuarium w Bharhut (Indie środkowe) z około III w. p. n. c. przedstawiają kilka różnych rodzajów bębnów. Tak, więc bębny istniały w licznych odmianach. Różniły się od siebie pod wieloma względami: - kształtem korpusu: beczułkowate (rys. lOa, e), cylindryczne (rys. l Ob, f), klepsydrowa (rys. lOc), koniczne (rys. l Od); - wielkością, od małych do bębnów wielkich o średnicy membrany wynoszącej około 120 cm; - przymocowaniem membrany: za pomocą osznurowania lub obręczy (rys. lOh, g), sposobem trzymania w czasie gry: pod pachą, zawieszane na barkach lub szyi, oparte pionowo o klatkę piersiową, albo też ustawiane na ziemi; - sposobem wydobywania dźwięku: uderzanie membrany całą dłonią, koniuszkami palców, nasadą kciuka lub pałkami {używano jednej lub dwu pałek. Obok typowego kształtu pałek występowały na terenie Indii pałki zakrzywione lub zawinięte, przypominające pastorał biskupi. Możliwe, że są one dowodem wpływów perskich z czasów Aleksandra Macedońskiego, ponieważ tego typu pałki można odnaleźć jedynie na perskich miniaturach średniowiecznych}. Podstawowe formy bębnów: forma beczulkowata, forma cylindryczna, forma klepsydrowa, forma koniczna, bęben beczułkowaty, wielki bęben cylindryczny, bębny obręczowe, bębny osznurowane Specyficznym rodzajem bębna był tzw. bęben kołatkowy. Do boku instrumentu przymocowane były sznurki zakończone małymi kulkami lub supełkami, które uderzały w membrany podczas poruszania instrumentem. Z instrumentami dalekowschodnimi miał prawdopodobnie związek bęben zawieszany za pośrednictwem uchwytu na drągu spoczywającym na barkach dwóch mężczyzn i uderzany za pomocą pałek w kształcie haczykowatym