Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
W salach 1-54 obrazy wiszą w porządku chronologicznym, przy czym po obejrzeniu sali 34 zwiedzający schodzą na parter. Rosyjską biżuterię można oglądać w sali 55, natomiast w salach 56-62 pokazano ikony i wyroby złotnicze. Święta Trójca (ok. 1425) Andriej Rublow (patrz s. 61) namalował tę piękną ikonę dla ławry Troicko- -Siergijewskiej, w której odbywał nowicjat. Poświęcił ją założycielowi ławry, św. Sergiuszowi zRadoneża (patrz s. 159). Schody na piętro Schody do podziemi * Siedzący demon (1890) Jest to jeden z obrazów Michaiła Wrubla, artysty, I w którego twórczości zaznaczyły się wpływy synti holizmu i secesji. Zainspirowany poematem Ler- I montowa Demon (patrz s. 82), przez cale niemi" życie obsesyjnie powtarzał ten sam motyw. P Główna fasada u, in"^? galerii zaprojektował ?)2 >'°ku Wiktor Wasniecow. ar u ? Jest ona przykładem wtektury w rosyjskim stylu f-środowym (patrz s. 45). Na labi umteszcz°no staroruskie fKy inspirowane latopisami. Najciekawsze * Rublow Święta Trójca * Wrubel Siedzący demon Legenda fj Wiek XVIII i początek ??? [J Druga polowa ??? wieku ?? Koniec ?? ? początek XX wieku ?? Rysunki i akwarele z XVm-XX wieku [~J Ikony i wyroby złotnicze j~] Przestrzeń niewystawowa Zwiedzanie Galerii Trietiakowskiej Chociaż zalążek galerii stanowiły obrazy podarowane miastu przez Pawta Trietjakowa, zbiory znacznie powiększyły się po rewolucji dzięki nacjonalizacji licznych prywatnych kolekcji. Obecnie w galerii znajduje się ponad 100 000 obiektów. Malarstwo okresu porewolucyjnego, przede wszystkim socrealistyczne, można teraz obejrzeć w Nowej Galerii Trietiakowskiej (patrz s. 135), natomiast w głównym budynku pokazane zostało malarstwo rosyjskie - od ikon i obrazów średniowiecznych po awangardę początku XX wieku. Druga Połowa xix wieku Dmitrij Lewicki Portret Urszuli Mniszek Wiek xviii i Początek xlx PRZEZ PONAD 600 lat malarstwo w Rosji miało charakter wyłącznie religijny. W XVIII wieku nastąpiła jednak głęboka zmiana, bowiem rosyjscy artyści zaczęli ulegać wpływom europejskiej sztuki świeckiej. Rozwinęło się malarstwo portretowe, którego przedstawicielami byli m.in. Władimir Borowikowski (1757-1825), Fiodor Rokotow (ok. 1736-1808) i Dmitrij Lewicki (ok. 1735-1822), którego Portret Urszuli Mniszek można obejrzeć w galerii. Kierunek romantyczny reprezentują np. wytworny, choć nieco sentymentalny Portret syna, Arsienija Wasilija Tropinina i sławny Portret Aleksandra Puszkina (1827) Oriesta Kiprienskiego. Wystawiono tam również niektóre historyczne dzieła Aleksandra Iwanowa (1806-1858), w tym znany obraz Chrystus ukazuje się ludowi, który artysta zaczął malować w 1837 roku, a skończył 20 lat później. SZTUKĘ TEGO okresu zdominował realizm. W1870 roku grupa artystów zawiązała Towarzystwo Objazdowych Wystaw Artystycznych. Jego członkowie, znani pod nazwą pieriedwiżników, zaczęli tworzyć „sztukę społecznie użyteczną", przedstawiając na swych obrazach nierówność i niesprawiedliwość społeczną. Jednym z koryfeuszy tego ruchu był Wasilij Pierow (1834-1882), autor satyrycznego płótna Herbatka w Mytiszczacb demaskującego hipokryzję kleru. Pieriedwiżnikiem był także Wasilij Surikow, którego obraz Poranek przed straceniem strzelców (1881) daje nową interpretację tego dramatycznego epizodu z dziejów Rosji. Iwan Kramskoj, przywódca gaipy, postawił sobie za cel oddanie psychiki portretowanej osoby, co widać w takich dziełach jak Nieznajoma i Portret Pawia Trietjakowa. Również pejzaże były popularnym tematem prac pieriedwiżników, toteż w galerii Paweł Trietjakow Rozpoczął kolekcjonowanie dzieł sztuki rosyjskiej w 1856 roku. Szczególnie intereso- ; wały go dzieła pieriedwiżników. Zbiory szybko powiększały się i w 1892 roku Trietjakow podarował je miastu. Jego dom zaczął pełnić funkcję galerii, tak zresztą - po znacznej rozbudowie budynku - pozostało do dziś. Przez ostatnie sześć lat życia Paweł Trietjakow był dyrektorem muzeum