Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Dobrze jest wyrobić w dziecku zwyczaj regularnego przeglą- dania programu radiowego w celu rozsądnego dokonania wy- boru. Oprócz regularnych programów dziecko powinno korzy- stać z innych wartościowych audycji, nadawanych sporadycz- nie. Powinno jeszcze mieć dużo czasu na lekcje, aktywny wy- poczynek, hobby, leczenie i ćwiczenia. i Aby uchronić dziecko od biernego oglądania programów telewizyjnych i radiowych, należy je zachęcić do szukania w książkach odpowiedzi na pytania wynikające z audycji. Słownik, atlas i być może encyklopedia powinny być pod ręką. Rodzice powinni zabrać dziecko do biblioteki publicznej w celu pokazania książek tego autora, który został „odkryty" w tele- wizji lub w radiu, albo pokazać mu książki o pewnych proble- mach naukowych, biologicznych, muzycznych, historycznych, czy też książki o sztuce, którymi Właśnie dziecko zainteresowało się. > CAMPING Życie obozowe stoi otworem dla wzrastającej liczby młodych inwalidów. Niektóre obozy są organizowane specjalnie dla inwalidów, a niektóre z nich tylko dla dzieci z określonym rodzajem upo- śledzenia. Inne obozy są specjalnie przystosowane, tak że dzieci zdrowe mogą przebywać wspólnie z upośledzonymi. W do- datku niektóre zwykłe obozy mogą przyjmować kilkoro dzieci z małym lub średniego stopnia upośledzeniem, dzieci, które mo- gą skorzystać z normalnego programu. Nawet rodzicom całkowicie zdrowych dzieci jest dosyć trud- no zdobyć się na decyzję, czy pozwolić dzieciom wybrać się na obóz. Rodzice upośledzonego dziecka w jeszcze większym stopniu chcą wiedzieć, czy dziecko naprawdę może jechać i czy obóz jest odpowiedni. Wyjazd na obóz powinien być wskazany lub zaaprobowany przez lekarza. Zasięgnij informacji o obozie. Musisz się również upewnić, że do obozu, do którego pragniesz wysłać swoje dziecko, dotrą wszystkie informacje o nim, tak by przyjęto je bez żadnych nieporozumień. W przypadku upośledzenia dziecka kierownictwo obozu bę- dzie chciało mieć informacje od lekarza, który prowadzi twoje dziecko, poza badaniem lekarskim przeprowadzonym przez le- 272 Radość życia Rozrywki dla dzieci starszych 273 karzą obozowego. Dostosuj się do obozowych instrukcji o przy- gotowaniu dziecka i warunkach przyjęcia i pozwól mu jechać. Tysiące dzieci upośledzonych spędza cudownie czas na obo- zach, każdego roku. Wracają do domu pełne wrażeń, na nowo przeświadczone, że mogą wykonywać same te wszystkie czyn- ności, które w domu wykonywali za nie rodzice. Z reguły, jeżeli upośledzenie dziecka lub brak przystosowa- nia nie przeszkadza temu, lepiej jest dla niego, jeżeli jednie na obóz z dziećmi zdrowymi. Program nie jest oczywiście spe- cjalnie przystosowany dla inwalidów. Wszyscy biorą udział w tych samych zajęciach, ogniskach obozowych, wycieczkach, nocnych wędrówkach, gotowaniu, pływaniu. Nie ma wyczerpu- jących zawodów czy ćwiczeń lekkoatletycznych, program kła- dzie nacisk na spędzenie czasu na świeżym powietrzu w atmo- sferze odprężenia i spokoju. Dziecko upośledzone nie czuje się tu wyobcowane. Czasami obóz specjalny dla dzieci upośledzonych jest wska- zany w przypadkach, gdy: l) dziecko nie może samodzielnie jeść, ubierać się czy korzystać z toalety; 2) cierpi na brak spraw- ności mięśniowej i koordynacji, co nie pozwala mu uczestniczyć w zwykłych zajęciach obozowych; 3) nosi przyrządy lub pro- tezy, których nie może założyć i zdjąć samodzielnie; 4) nie zdaje sobie praktycznie sprawy ze swego upośledzenia i jego skutków; 5) za mało rozumie społeczną odpowiedzialność i przywileje, które niesie z sobą udział w życiu zorganizowanej grupy. Te pytania dotyczą stopnia trudności i chociaż twoje dziecko może być niezdolne do przystosowania się w jednym obozie, okaże się być może, że w obozie o innym programie da sobie dobrze radę. Warunki terenowe obozu mają też duże znaczenie