They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Nie wiem, jak ją przyjmie świat i co będzie myślał o tych, którzy będą się wydawali przychylni tej rozprawie. Trudno jest bowiem przejść drogą obsadzoną z jednej strony przez tych, którzy walczą o zbyt wielką wolność, a z drugiej przez tych, którzy walczą o zbyt wielką władzę, nie otrzymawszy ran z obu stron. Nie mniej zdaje mi się, władza państwowa nie powinna potę piać usiłowania zmierzającego do wzmocnienia tej władzy; ani też ludzie prywatni, obawiając się jej, nie powinni twierdzić, że myślą, iż ta władza jest zbyt wielka. Poza . Dedykacja tym ja nie mówię o określonych ludziach, lecz abstrakcyj nie o siedlisku władzy, i myślę, że nie urażę (podobnie. jak te proste i bezstronne istoty na rzymskim Kapitolu, co swym krzykiem obroniły tych, którzy byli w jego murach, nie przez to, że to były właśnie one, lecz przez to, że były właśnie tam) nikogo poza tymi, którzy są po drugiej stronie albo którzy są nawet po tej, lecz sprzy jają tamtym (jeśli w ogóle są tacy). Może najbardziej urazić ludzi to, że pewne teksty z Pisma świętego przyta czałem dla innego celu, niż zazwyczaj czynią to inni ludzie. Lecz uczyniłem to z należną pokorą, a jedno cześnie z konieczności (którą mi narzucało moje zadanie). Teksty te bowiem są wysuniętymi pozycjami wroga, z których on atakuje władzę państwową. Jeśli mimo to znajdzie Pan, że moja praca jest powszechnie okrzyczana, to może zechce Pan szukać dla siebie wytłumaczenia, mówiąc sobie, że jestem człowiekiem, który miłuje swoje własne poglądy, i myśli, iż jest prawdą wszystko to, co mówi; że otaczałem szacunkiem Pańskiego brata i otaczam nim Pana, i na tej podstawie ośmieliłem się wziąć sobie bez Pańskiej wiedzy, o Panie, tytuł najbardziej pokornego / i najbardziej posłusznego Pana sługi Tomasz Hobbes Paryż, kwietnia -15- 1651 r. 25 WPROWADZENIE Sztuka ludzka naśladuje naturę (sztukę, którą Bóg stworzył świat i nim rządzi), podobnie jak w wielu innych rzeczach, tak i w tym, że może skonstruować sztuczne zwierzę. Widząc bowiem, że życie nie jest niczym innym niż ruchem członków, którego początek jest w jakiejś podstawowej części wewnętrznej ciała, czyż nie może my powiedzieć, że wszelkie automaty (maszyny, które poruszają się z pomocą sprężyn i kół, jak zegar) mają sztuczne życie? Czymże bowiem jest serce, jeśli nie sprężyną; i czymże nerwy, jeśli nie licznymi nićmi; i czymże stawy, jeśli nie licznymi kołami, które dają ruch całemu ciału, jaki zamierzał mu dać Mistrz? Sztuka jednak idzie jeszcze dalej, naśladując rozumny i najbar dziej doskonały twór natury, człowieka. Sztuka bowiem tworzy tego wielkiego Lewiatana, zwanego państwem (po łacinie ciuilas), który nie jest niczym innym niż sztucznym człowiekiem, choć większych wymiarów i większej siły niż człowiek naturalny, którego obronie i opiece ma służyć. W tym sztucznym człowieku wła dza suwerenna jest sztuczną duszą, jako że daje życie i ruch całemu ciału; sędziowie i inni urzędnicy wymiaru sprawiedliwości i egzekutywy są sztucznymi stawami; nagroda i kara (które w oparciu o stolec władzy suwe rennej poruszają wszystkie stawy i członki tak, iżby każdy z nich spełniał swą powinność) to nerwy, które czynią to samo, co w ciele naturalnym; bogactwo i dobro byt wszystkich poszczególnych członków jest jego siłą; salus populi (bezpieczeństwo narodu) jest jego zadaniem; doradcy, którzy poddają myśl o wszystkich rzeczach, jakie państwo znać winno, są jego pamięcią; słuszność . Wprowadzenie i prawo są sztucznym jego rozumem i wolą; zgoda zdro wiem; bunt chorobą; wojna domowa śmiercią. Wreszcie pakty i umowy, z których pomocą zostały początkowo utworzone części tego ciała politycznego, a później złożone razem i związane w jedno, podobne są do tego fiat, czyli: uczyńmy człowieka, które to słowa wypowie dział Bóg w akcie stworzenia. Ażeby opisać naturę tego sztucznego człowieka, roz ważę: Po pierwsze, z jakiej materii on się składa oraz kto jest mistrzem: jednym i drugim jest człowiek. Po wtóre, jak i na podstawie jakich umów ten człowiek sztuczny zostaje stworzony; jakie są prawa i właściwa moc czy autorytet władzy suwerennej; oraz co go zachowuje i co doprowadza do rozpadu. Po trzecie, co to jest państwo chrześcijańskie. I wreszcie, co to jest królestwo ciemności. Co się tyczy pierwszego, to rozpowszechniło się ostat nio powiedzenie, że mądrość zdobywa się czytaniem nie książek, lecz ludzi. Zgodnie z tym te osoby, które w przeważnej części nie mogą dać żadnego innego dowodu swej mądrości, znajdują wielkie zadowolenie, pokazując, co wyczytali, jak myślą, w ludziach i obmawiając się bez miłosierdzia, jeden poza plecami drugiego