They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Niektó- rzy badacze uznają ich za Protomongołów, którzy później ulegli sturczeniu. W każdym razie musieli utrzymywać bliskie stosunki najpierw z Protomon- gołami, a później z Mongołami aż do czasów Czyngis Chana (XIII wiek). Ich imię zyska światowy rozgłos, często co prawda w błędnej formie „Tarta- rowie", powstałej w wyniku pomieszania nazwy mitycznej rzeki antyku z bar- barzyńskim terminem. Do średniowiecza są prawie nieznani, dopiero począw- szy od X wieku, coraz częściej pojawiają się wzmianki na ich temat, zwykle w kontekście ich waleczności i dzikości, cech znamiennych dla ludu, w którym nie brakowało ani walecznych, ani dzikich. W XI stuleciu arabski leksyko- graf Mahmud al-Kaszgari, dobrze na ogół poinformowany, umiejscawia ich w kraju Ótiiken, ale już dwieście lat później widzimy ich znowu w górnym biegu Kerulenu. Jeśli chodzi o wspomnianych wcześniej Tokuz Oguz, Dziewięciu Oguzów, to plemiona te mogły reprezentować olbrzymią formację turkojęzyczną, osia- dłą na terenach daleko wysuniętych na zachód. W jej skład wchodziliby przy- szli Turcy, wymieniani w kronikach chińskich jako T'u-kiie, oraz część ple- mion Bajyrku i Ujgurów, o ile ci ostatni nie uzyskali nad Oguzami pewnej przewagi. Według inskrypcji z początku VIII wieku głównym terenem działa- nia Tokuz Oguz miały być południowe i południowo-wschodnie rejony nad- bajkalskie. Zanim plemiona T'u-kiie (Turkuci) nie ustanowiły swojej stolicy w krainie Ótiiken, tak jak przed nimi zrobili to Hiung-nu i Żoużanie, na północy Mongo- lii i na południu Syberii koczowali Kurykanie, Kirgizi, Syr Tarduszowie i Ujgu- rzy. Dwie pierwsze grupy można łatwo zlokalizować. Kurykanie żyli na zachód * Bliżej nieznany (wspominany tylko w tekstach starorureckich) masyw górski na południu Syberii (przyp. wyd.). Ludy i federacje tureckie w wiekach od V do VII 51 od Bajkału, w regionie dzisiejszego Irkucka, być może, jako członkowie federa- cji ujgurskiej, Kirgizi zajmują górną część dorzecza Jeniseju (Yeni Czaj, Nowa Rzeka)*, to znaczy rejon od Minusińska do Abakanu. Niekiedy twierdzi się, że podporządkowali sobie także tereny leżące aż nad źródłami Jeniseju, w okoli- cach dzisiejszej Tuwy, jednak znalezione tam starożytne inskrypcje tak bardzo różnią się od inskrypcji kirgiskich, że nie mogą być potwierdzeniem działania tu innych Kirgizów o nieznanej nazwie. Jak to już było powiedziane, Kirgizi należą do najstarszych znanych nam ludów tureckich, nie reprezentują jednak żadnych cech antropologicznych rzekomej rasy tureckiej. Uważani na ogół za sturczo- nych Indoeuropejczyków, są - wedle opisów chińskich - „wysokim chłopcami o jasnych włosach", a w XI wieku Arab Gardizi, przytaczając legendę o ich słowiańskim pochodzeniu, dodaje, że zachowali jeszcze coś ze Słowian, a mia- nowicie rude włosy i białą cerę. Ich nazwa, podobnie jak wiele archaizmów w ich języku, ma etymologię czysto turecką. Rdzeń kyrk znaczy czterdzieści, -izl-yz to często występująca końcówka (iki - dwa; ikiz - bliźnięta, kyz - dziew- czyna). Z połączenia kyrk i kyz powstaje określenie Czterdzieści Dziewcząt, które albo wywodzi się z mitu o genealogii Kirgizów pochodzących ze związku czterdziestu dziewic i dzikiej bestii, albo też było tego mitu zalążkiem. Kir- gizi to czterdzieści sfederowanych plemion, tak samo jak Tatarzy i Oguzowie. Pozostawiwszy po sobie ciekawe teksty epigraficzne, próbują narzucić w VIII wieku hegemonię innym ludom Azji Środkowej, wycofują się jednak do swych baz wyjściowych, gdzie pozostaną aż do XVIII wieku, dając rzadki w historii Górnej Azji przykład zasiedzenia. Niektóre ich plemiona mogły zapewne się przemieszczać, co tłumaczyłoby, dlaczego zachodni Turcy ofiarowali kirgiską niewolnicę bizantyjskiemu posłowi Zemarchowi, ale aby wyjaśnić ten fakt, nie trzeba uciekać się do zjawiska migracji: wystarczającym wytłumaczeniem są wojny. Jeśli chodzi o Syr Tarduszów, którzy wypasali swoje trzody bardziej na południu, między górami Ałtaju a jeziorem Bajkał, to pozostają oni dość zagadkowi. Przypuszczalnie określenie Tardusz oznaczało w VII, jeżeli już nie w V wieku Turków wschodnich. Ujgurzy, omawiane już tutaj ugrupowanie dziesięciu sojuszników, On Ujgur, umiejscawiani są w inskrypcjach z VIII wieku na południe od Bajkału, niewykluczone jednak, że ich siedziby znajdowały się na północ od gór Ótiiken, tam gdzie współcześnie przebiega granica dzieląca Syberię z Mongolią. Dziś wiemy, że ludy tureckie nie zamieszkiwały terenów na południe od pustyni Gobi, czyli na pograniczu chińskim, tureckojęzyczne inskrypcje w Mongolii sytuują tam jedynie ludy chińskie i tybetańskie. * Proponowana przez autora etymologia nazwy „Jenisej" wydaje się nieprawdopodobna, ponieważ wyraz „Jenisej" wywodzi się z języków uralskich, a nie zachodniotureckich, w któ- rych występuje wyrażenie Yeni Czaj (przyp. wyd.). 52 Kowale z Ałtaju Masyw ałtajski, zarówno po mongolskiej, jak i syberyjskiej stronie, to niewątpliwy rezerwuar populacji tureckich, wśród których w okresie hegemonii Awarów Chińczycy wymieniają T'u-kiie, pierwszych Turków noszących tę nazwę. W rejonach wschodnich, ciągnących się do brzegów jeziora Bałchasz, żyją Karłucy (czyli „śnieżni") i Tólesze: ci pierwsi przyłączą się do Arabów, aby rozprawić się z Chińczykami w decydującej bitwie nad rzeką Tałas, ci drudzy, równie tajemniczy jak Tarduszowie, w okresie panowania ujgurskiego tworzyć będą zachodnie skrzydło ich państwa. Na południe od Ałtaju koczują ludy nazywane przez Chińczyków Sza-t'o, bez odniesień do konkretnej nazwy tureckiej. Będą ostatnimi Turkami, którzy na własną rękę dokonają podboju Chin. W ich sąsiedztwie napotykamy Basmyłów, których nazwa jest jednym z wariantów odczasownikowej formy „basmysz", oznaczającej „tych, co naciskają"