They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.
Linki

an image

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

W badanej próbie aż w 374 przypadkach zawarte są uwagi wskazujące na uciążliwość dziecka w dotychczasowym jego środowisku. Określana jesi ona najczęściej w następujących sformułowaniach: źle się uczy, powtarza klasy, nie nadaje się do normalnej szkoły, zachowuje się nienormalnie, nie ma podręczników i przyborów szkolnych, daje zły przykład kolegom, ordynarnie się wyraża, demoralizuje innych uczniów, wagaruje, często nie nocuje w domu, terro- 36 ryzuje inne dzieci, lekceważy nauczycieli, me wypełnia ich poleceń, bije się z matką, kradnie, upija się, ma na swym koncie niejedno włamanie. Sytuacja socjalna i losowa wychowanków wskazuje, Te' domy dziecka skupiają obecnie znaczne grupy dzieci odrzuconych przez dotychczasowe środowisko, z bagażem bolesnych doświadczeń życiowych i wieloma niekorzystnymi, względnie utrwalonymi zmianami _w__osabQwoi.c.i, Zdominowały one wyraźnie sieroty naturalne, które we ^wszystkich rodzajach placówek opieki całkowitej stanowią znikomą mniejszość. Ponieważ wiadomo, że na skuteczność oddziaływań wychowawczych znaczący wpływ wywiera czas ich rozpoczęcia i czas trwania, istotną sprawą jest wiek dzieci kierowanych do domów dziecka oraz miejsce i czas pobytu przed przybyciem do tej placówki. Resortowe dane statystyczne określają jedynie wiek wychowanków przebywających w domach dziecka, nie można więc w oparciu o nie ustalić, jak wcześnie dzieci opuszczają rodzinę własną i czy przebywają tylko w jednym zastępującym ją środowisku wychowawczym, czy też w wielu i jak często jest ono zmieniane. Ogólnie wiadomo, bo takie są ustalenia statutowe i praktyka, że do państwowych domów dziecka kierowani są w zasadzie wychowankowie w wieku od 3 do 17 lat z domów rodzinnych, z domów małego dziecka, z innych domów dziecka, zakładów i instytucji opieki całkowitej oraz że niektórzy z nich przez kilka, a nawet kilkanaście miesięcy przebywają w placówce diag-nostyczno-rozdzielczej, tj. w pogotowiu opiekuńczym. Pełniejsze dane o wieku dzieci oddawanych pod opiekę domu dziecka i miejscu ich wcześniejszego pobytu można podać tylko dla wybranych domów dziecka, dokonując skrupulatnej analizy dokumentacji wychowanków. Korzystając z pomocy wychowawców przeprowadzono takie rozpoznanie w kilkunastu pla- 37 cówkach. Dość reprezentatywny dla ogólnej sytuacji okazał się obraz uzyskany w jednym z domów dziecka w woj. stołecznym, gdzie poddano wnikliwej analizie dokumentację 342 wychowanków skierowanych do placówki w dziesięcioleciu 1970-1980. Było wśród nich; 108 w wieku przedszkolnym, 206 w wieku szkoły podstawowej oraz 28 starszych; 110 dzieci znajdowało się w przedziale wieku 11-15 lat. Największe grupy stanowiły dzieci z domów rodzinnych - 157 (ok. 46%) i innych domów dziecka •- 100 (ok. 34%), 65 wychowanków (ok. 18%) przebywało przez pewien okres w pogotowiu opiekuńczym, 17 w domu małego dziecka, 3 - w zakładzie wychowawczym. Tylko wiek tych dzieci, które bezpośrednio, z domu rodzinnego przybyły do domu dziecka jest równoznaczny z wiekiem, w jakim opuściły one rodziny własne. Spore grupy wychowanków przybyłych z innych placówek rozstały się z rodziną znacznie wcześniej, niektóre wielokrotnie zmieniały środowisko wychowawcze, przebywając w jednej, dwu, trzech, a nawet (w 3 przypadkach) w pięciu placówkach. Każda z wymienionych tu grup wychowanków nastręcza inne problemy, na sytuacji każdej w 'swoisty sposób ciąży brak poczucia bezpieczeństwa i kontaktów emocjonalnych z bliskimi, zaniedbania w opiece i wychowaniu oraz dotychczasowe .przykre przeżycia i doświadczenia. Sytuacja psychiczna i społeczna nie sprzyja dobremu zdrowiu wychowanków. W opracowanym przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej Raporcie o stanie zdrowia i opiece zdrowotnej nad populacją w wieku rozwojowym stwierdza się m. in.: ,,Najwięcej odchyleń od normy - poza zakładami wychowawczymi specjalnymi - wykazują wychowankowie domów dziecka". W roku szkolnym 1972/73 odsetek dzieci z odchyleniami od prawidłowości w stanie zdrowia w do- 38 mach dziecka sięgał 43%23. W dokonanej w oparciu o te same kryteria ocenie uczniów szkół podstawowych odsetek dzieci ż odchyleniami od prawidłowości w stanie zdrowia szacowano wówczas na ponad 20%, czyli był on dwukrotnie korzystniejszy niż u wychowanków domów dziecka. Szacunek ten zbieżny jest w zasadzie z wynikami badań przeprowadzonych w 1970 roku24, w toku których odsetek wychowanków domów dziecka z odchyleniami od prawidłowości w stanie zdrowia oceniano na ok. 40% (wyłączając dzieci z czynną próchnicą zębów, stwierdzoną u 72% badanych) i znacznie niższy od uzyskanego trzy lata później przez resort oświaty rezultatu rozpoznania w woj. katowickim, gdzie odsetek dzieci z odchyleniami od normy oszacowano w domach dziecka na około 50% 2S. Zebrane przeze mnie materiały potwierdziły występowanie niekorzystnej sytuacji w tej dziedzinie. Wykazały nadto, iż do najczęściej występujących zaburzeń w stanie zdrowia wychowanków należą: opóźnienia w rozwoju somatycznym, choroby układu nerwowego, wady wzroku, wady budowy i zniekształcenia statyczne, schorzenia laryngologiczne, zakażenia pasożytami i choroby skóry, a także choroby reumatyczne i niedokrwistość. -Jako główne przyczyny absencji szkolnej występują wśród wychowanków różnorodne, w tym przewlekłe stchórzenia dróg oddechowych oraz związane z dużym skupieniem wychowanków w domu jednoczesne zachorowania licznych grup dzieci na ta- 23 Raport o stanie zdrowia i opiece zdrowotnej nad populacją w wieku rozwojowym oraz Program działania na lata 1975-1990. Warszawa 1974, MZiOS, (^ruk powielony, s. 17. 24 Por. S. Radiukiewicz, J. Wachowska: Problemy zdrowotne wychowanków domów dziecka. "Problemy Opiekuńczo- -Wychowawcze" 1971 nr 8. 25 Por. Działalność opiekuńcza i praca wychowawcza zakładów opiekuńczo-wychowawczych. Warszawa 1973, MOiW, druk powielony, s. 7. "^ 39 kie choroby zakaźne, jak; grypa, angina, odrą, ospa wietrzna, nieco rzadziej - różyczka