Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.
Jednakże dla przeprowadzenia pewnych reform nie wystarcza dokonanie pewnych zmian w środowisku materialnym, jeżeli równocześnie nie dąży się do rozwinięcia w ludziach pewnych nowych tendencji. Te błędy praktyki społecznej autorzy tłumaczą brakiem naukowej psychologii społecznej. "Łatwo zrozumieć, że w braku nauki o zachowaniu społecznym, reformatorzy zwracają więcej uwagi na warunki materialne życia niż na psychologię ludzi żyjących w tych warunkach, gdyż warunki są konkretne i uchwytne i wiemy, jak je ująć; wiemy, jak pojąć i zrealizować, prawie doskonale, plany ulepszeń materialnych, podczas gdy w braku odpowiedniej teorii psychologicznej reformator nie posiada żadnych obiektywnych zasad, na których może polegać, i nieświadomie zmierza do przypisywania przeważającej ważności materialnej stronie życia społecznego" *41. Te błędy praktycznej socjologii wynikają również z konieczności natychmiastowego rozstrzygania sytuacji społecznych, gdyż życie idzie bez przerwy naprzód i nie czeka na wynik badań. Jednakże szkody wywołane niedoskonałością metod techniki opartej na socjologii praktycznej domagają się zastąpienia jej racjonalną naukową socjologią empiryczną. Jeżeli zatem mamy tworzyć taką naukową teorię społeczną, zdolną zaspokoić wymagania nowoczesnej praktyki społecznej, "to jest oczywiste, że jej głównym przedmiotem powinno być aktualne społeczeństwo cywilizowane w jego pełnym rozwoju i z całą złożonością sytuacji" *42. Był to ważny punkt w programie Thomasa i Znanieckiego. Chodziło o przeciwstawienie się tendencjom, przeważającym w socjologii ewolucjonistycznej, do badania przede wszystkim społeczeństw prymitywnych jako "prostszych", w których łatwiej można wykryć prawa rozwoju społeczeństwa. Autorzy podkreślają, że badania etnologiczne społeczeństw pierwotnych posiadają wprawdzie znaczną doniosłość - ale tylko wtórną. Natomiast ważne jest porównywanie różnych typów społeczeństw, gdyż porównania pozwolą nam "odróżnić istotne od przypadkowego, proste od złożonego, pierwotne od pochodnego". Badania społeczeństw pierwotnych nie mogą być kluczem do poznania społeczeństwa współczesnego, ponieważ "rzeczywiście obiektywne zrozumienie etnologii może być tylko wynikiem systematycznej wiedzy o współczesnych społeczeństwach cywilizowanych" *43. W rozważaniach nad przedmiotem socjologii, Thomas i Znaniecki podkreślają "konieczność wzięcia pod uwagę całości życia danego społeczeństwa, zamiast dowolnego wyizolowania i wydzielania z góry pewnych szczególnych grup faktów" *44. Jest to procedura szczególnie niebezpieczna w socjologii porównawczej, gdzie czasami porównuje się np. pewne instytucje lub mity, wyrwane z ich kontekstów, i wyciąga się zupełnie fałszywe wnioski. Przykładów takich błędów dostarcza socjologia H. Spencera *45. Takiego arbitralnego ograniczania i subiektywnych interpretacji można uniknąć tylko dwoma sposobami. "Możemy badać monograficznie całe konkretne społeczeństwa, z ich całkowitą złożonością sytuacyj i zagadnień tworzących ich życie społeczne; albo możemy opracowywać specjalne zagadnienia społeczne, śledząc je w pewnej ograniczonej liczbie konkretnych grup społecznych i badając je w każdej grupie ze względu na poszczególne formy, jakie przybierają pod wpływem warunków przeważających w tym społeczeństwie, biorąc pod uwagę złożone znaczenie, jakie konkretne zjawisko kulturalne posiada w określonym środowisku kulturalnym. Studiując społeczeństwa, przechodzimy od całego kontekstu społecznego do poszczególnego zagadnienia, a badając jakieś zagadnienia przechodzimy od niego do całego kontekstu społecznego" *46. Dla ograniczenia pola badań jedyną skuteczną metodą jest rozpocząć od przypuszczenia, że nie wiemy nic o danej grupie lub zagadnieniu, które chcemy badać, wyjąwszy czysto formalne kryteria, które umożliwiają nam wyróżnienie materiałów należących do naszej sfery zainteresowań od innych. Po zapoznaniu się z materiałami, kiedy rozpoczynamy ich selekcję, posługujemy się kryteriami opartymi na metodologicznych uogólnieniach i naukowych hipotezach. Musimy bowiem wybrać tylko dane posiadające teoretyczną doniosłość i ograniczyć się tylko do nich. "Każdy następny krok w badaniach przynosi ze sobą nowe zagadnienia metodologiczne - analizę kompletnych danych konkretnych na elementy składowe, systematyzację tych elementów, definicję faktów społecznych, ustalanie praw społecznych. Wszystkie te stadia postępowania naukowego muszą być ściśle i ostrożnie zdefiniowane, jeżeli teoria społeczna ma stać się nauką świadomą swych własnych metod i być zdolną do posługiwania się nimi z precyzją spotykaną w bardziej dojrzałych i zaawansowanych naukach fizycznych i biologicznych". Zgodnie z tą postawą, autorzy przyjmują, że istotnych danych teorii społecznej należy szukać wychodząc z istotnych zagadnień leżących u podstaw praktyki społecznej. Otóż dwa zasadnicze problemy stanowiły ośrodek skupiający uwagę refleksji praktycznej we wszystkich czasach: "1) zagadnienie zależności jednostki od organizacji społecznej i kultury, i 2) zagadnienie zależności organizacji społecznej i kultury od jednostki. Praktycznie, pierwsze zagadnienie wyraża się w pytaniu: jak możemy przy pomocy istniejącej organizacji społecznej i kultury wywołać pożądane cechy umysłowe i moralne w jednostkach tworzących grupę społeczną? Drugi problem w praktyce stawia pytanie: jak możemy, przy pomocy istniejących cech umysłowych i moralnych poszczególnych członków grupy, stwarzać pożądany typ organizacji społecznej i kultury" *47. "Jeżeli teoria społeczna ma stać się podstawą techniki społecznej i rzeczywiście rozwiązać te zagadnienia, to jest oczywiste, że musi objąć oba rodzaje danych zawartych w społeczeństwie, a mianowicie: obiektywne kulturalne elementy życia społecznego i subiektywne cechy członków grup społecznych, i że oba te rodzaje danych muszą być ujęte jako pozostające w ścisłej korelacji. Dla oznaczenia tych danych będziemy używali teraz i w przyszłości terminów "wartość społeczna" (lub po prostu wartość) i "postawa". Przez wartość społeczną rozumiemy wszelki przedmiot posiadający pewną treść empiryczną, dostępny członkom pewnej grupy społecznej, i pewne znaczenie, ze względu na które może stać się przedmiotem czynności. Tak więc np. środki żywności, narzędzie, moneta, poemat, uniwersytet, mit, teoria naukowa - są wartościami społecznymi. Każda z nich posiada pewną treść, która może być zmysłowa (narzędzie), częściowo zmysłowa i częściowo imaginacyjna (poemat: słowa napisane i wywołane przez nie wyobrażenia) lub tylko imaginacyjna (mityczna postać)