They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

Upokorzenie smakuje tak samo w ustach każdego człowieka.

Wska przykady synkretyzmu w "Konradzie Wallenrodzie". 6. Wymie cechy gatunkowe powieci poetyckiej. 7. Na czym polega dwoisto postawy Konrada, do ktrej kluczem s sowa "lew i lis"? 8. Dlaczego Konrad ponis osobist klsk, mimo sukcesu odniesionego w walce z Krzyakami? 9. Wymie zadania poezji narodowej sformuowane w "Pieni Wajdeloty". NA ALPACH W SPLGEN Wszystkie informacje o okolicznociach powstania wiersza zawarte s w ty- tule. Utwr niewtpliwie naley do liryki bezporedniej, a nawet osobistej - jest prawdopodobnie ostatnim wierszem powiconym mioci do Maryli. Al- pejska przyroda jest w nim ledwo zasygnalizowana w postaci kaskad, lodo- wisk, "podniebnych gr", "ryczcych strumieni", "gralskiej chaty". Zacyto- wane wyej epitety take dowodz, e opis peni funkcj raczej liryczn, jest tem dla wyraanych uczu. Przecie ju w "Sonetach krymskich" Mickie- wicz udowodni, e jest mistrzem opisu, wietnym koloryst, gdy tymczasem ten wiersz jest bezbarwny. Adresatk wiersza jest kobieta, tematem wspomnienie dawnej, nie spenio- nej mioci. Jeszcze raz odzywaj si, zdawa by si mogo, wygase uczu- cia, pretensje, ale, marzenia. Cz pierwsza jest gwatownym wyrzutem skierowanym do kobiety, ktra w mylach i sercu wci towarzyszy podmiotowi lirycznemu. Najostrzej brzmi ona w pierwszym wersie: "Nigdy, wic nigdy z tob rozsta si nie mog!" Poeta postawi tu wykrzyknik, lecz rwnie dobrze mgby postawi pytaj- nik, wyraajcy zdumienie, e od tego uczucia nie mona si uwolni, e to- warzyszy ono czowiekowi zawsze i wszdzie, i na morzu, i na ldzie, "Na lodowiskach widz byszczce twe lady/ I gos twj sysz w szumie alpejs- kiej kaskady". Kochanek boi si odwrci, bo jak mwi: "posta twoj wi- dzie lkam si i dam". Cytat wiadczy o rozdarciu bohatera, ktry chcia- by zapomnie, uwolni si od udrki nieszczliwej mioci, ale jednocze- nie jest mu ona mia. Cz druga wiersza, wyranie przez poet oddzielona, jest wierszem sty- chicznym, ale kompozycyjnie podzielonym na trzy sekwencje uczuciowe. Dwie pierwsze skierowane s do adresatki poprzez okrelenie: "Niewdziczna!". Pierwsza z nich mwi o tsknocie za ni, jej domem i Litw. Wspomnienie ko- biety czy si z nostalgi za domem i ojczyzn. Podobnie jak w "Sonetach krymskich", podmiot liryczny, mimo uroku otaczajcej go natury, "podniebie- nie gr" gincych w chmurach, kaskad spadajcych w otchanie, nie moe za- pomnie i szuka: "... pnocnej gwiazdy na zamglonym niebie", "... Litwy i domku twojego i ciebie;". Druga sekwencja, zaczynajca si od apostrofy "Niewdziczna!", wyraa al, pretensj do ukochanej, ktra wybraa wygodne ycie, a wzgardzia mi- oci poety. Dzisiaj moe bawi si wesoo, taczy, a nawet artuje z mi- nionej miosnej przygody. Dawny kochanek zadaje jej pytania: Czy jest szczliwa? Czy adne wspomnienie jej nie drczy? A moe jednak byaby szczliwsza z ukochanym? Ostatnia sekwencja wiersza zawiera wizj wsplne- go, szczliwego ycia dwojga kochankw, wsplnej wdrwki przez Alpy - od- bytej, niestety, tylko w wyobrani poety. Pojawiaj si tu zdrobnienia: "nka", "rczta" i sentymentalne obrazy: "Ja bym trudy podrne piosenka- mi sodzi", wydobywa kamienie ze strumieni, by ukada je pod twymi sto- pami, pocaunkami ogrzabym twe rce, a wieczorem strudzeni usiedlibymy przed gralsk chat przy ognisku, a ty by "Usna i zbudzia na moim ra- mieniu". Sielankowym obrazom szczcia towarzyszy spokojny rytm wiersza wczeniej wzburzony wykrzyknikami i znakami zapytania. Cay wiersz pisany jest trzynastozgoskowcem rymowanym parzycie, urozmaiconym wymienionymi wyej rodkami skadniowymi. Jeszcze raz Mickiewicz okaza si mistrzem, tym razem w przedstawianiu subtelnych odcieni uczu. Pytania kontrolne 1. Jak funkcj peni opis przyrody w wierszu? 2. W jaki sposb podmiot liryczny wyraa w nim swe uczucia? "DO MATKI POLKI" Z przemyle na temat polskiego losu, zblionych do tych, ktre wpyny na powstanie "Konrada Wallenroda", narodzi si te wiersz "Do matki Pol- ki". Powsta w najszczliwszym okresie mskiego ycia poety, w czasie wo- skich i szwajcarskich podry, w lipcu 1830 r. w drodze do Genui. W kilka miesicy pniej Mickiewicz dowiedzia si w Rzymie o wybuchu powstania li- stopadowego. Wiersz naley do liryki patriotycznej i jest niemal okrutny w swej praw- domwnoci. Jak czsto bywao w twrczoci A. Mickiewicza, utwr wyprzedza wydarzenia, zawiera jakby przeczucie, rozpoznanie losu Polaka "urodzonego w niewoli, okutego w powiciu". Zapowiada epok spiskw, kani konspiratorw, ktra nastaa po katastrofie 1831 r. W duej mierze wiersz ten opiera si take na rosyjskich dowiadczeniach poety. Gdy wic ten przejmujcy, okrut- ny wiersz pojawi si w druku w 1832 r. w jednym z pism emigracyjnych, by ju nie przeczuciem, a prawd. Wiersz "Do matki Polki" naley do liryki inwokacyjnej, zwanej te liryk apelu. Zawiera apostrof do "matki Polki", porwnanej z Matk Bosk, uprze- dzajc o czekajcych j cierpieniach, mieczach, ktre przeszyj jej serce: "Klknij przed Matki Bolenej obrazem I na miecz patrzaj, co jej serce krwawi: Takim wrg piersi twe przeszyje razem!". rdem tych cierpie bdzie przeznaczenie syna wezwanego "do boju bez chway/ I do mczestwa... bez zmartwychpowstania". Trzy pierwsze zwrotki wiersza zawieraj wanie to ostrzeenie. Jeli matka spostrzee, e jej syn porzuca grono rwienikw i chtnie sucha opowieci starcw o prze- szoci i wietnoci Polski, powinna si poczu zagroona - wkrtce spotka j cierpienie, a syna mczestwo. Poeta wie, i chce to uwiadomi rodakom, e patriotyzm w niewoli rwna si skazaniu na mczestwo. Nie ma wic mowy o heroicznych czynach i rado- ci ze suby dla ojczyzny. Los Polaka to kazamaty, acuchy, kajdany, jego przeciwnikiem jest "szpieg nieznajomy", skae go "sd krzywoprzysiny", a ostatecznie czeka go "d kryjomy". Dlatego podmiot liryczny wzywa matk, by przygotowaa syna do takiego losu. "Wczenie mu rce okrcaj acuchem, Do taczkowego ka zaprzga woza," (...) "Bo on nie pjdzie, jak dawni rycerze, Utkwi zwyciski krzy w Jeruzalemie, Albo jak wiata nowego onierze Na wolno ora... krwi polewa ziemi"